لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

انتقاد لاریجانی از عملکرد دولت نهم در پرونده هسته ای


علی لاریجانی خواستار حل مطالعات ادعایی در برنامه اتمی ایران شده است. (عکس: مهر)
علی لاریجانی خواستار حل مطالعات ادعایی در برنامه اتمی ایران شده است. (عکس: مهر)

علی لاریجانی، رییس مجلس و مذاکره کننده سابق هسته ای جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه دولت نهم را در پرونده اتمی به کم کاری متهم کرد و گفت: با سخنرانی و گفت و گوهای تریبونی نمی شود مسائل را حل کرد. دیپلماسی باید فعال باشد.


آقای لاریجانی که به مدت دو سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای بود، عملکرد دولت محمود احمدی نژاد در پرونده هسته ای را مورد پرسش قرار داده و گفته است: «اینکه سر سفره ای بنشینیم که تنها مراقب طرف مقابل باشیم به معنای دیپلماسی فعال نیست.»


وی افزود: «دیپلماسی فعال باید بتواند با مجموعه واقعیت هایی که در بر دارد، حریف را در شرایطی قرار دهد که مجبور باشد مرتب جای خود را عوض کند.»


مذاکره کننده سابق ارشد هسته ای ایران که در خصوص مطالعات ادعایی در برنامه اتمی ایران با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت و گو کرده است، اظهار داشت: «این کار بیش از آنکه دیپلماسی عمومی و حرف های رسانه ای بطلبد، نیازمند کار فنی در پشت صحنه و دیپلماسی حرفه ای است.»


جمهوری اسلامی ایران، در خواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی بخشی هایی از برنامه اتمی اش را «مطالعات ادعایی» می داند و گفته است که در این زمینه با آژانس همکاری نمی کند.


آژانس بين المللى انرژى اتمى كه خواستار افشاى تمام جزئيات برنامه هسته ای ايران است می گوید: به برخى از اسناد دست يافته است كه نشان مى دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمينه استفاده از سانتريفوژهاى پيشرفته براى غنى سازى سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روى كلاهك هاى هسته اى كه بر روى موشك سوار مى شوند، انجام داده است.


این اسناد که در نشست های مختلف آژانس ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، «ساختگی و جعلی» معرفی شده است.



محمد البرادعى، مدير كل آژانس در گزارش دوشنبه هفته گذشته خود كه به بررسى ماهيت برنامه هسته اى ايران اختصاص داشت، گفت: «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعایی و ساير مسائل باقى مانده در پرونده اتمى ايران كه نگرانى های جدى ای را برانگيخته، به پيشرفت واقعى دست يابد.»
  • «با سخنرانی و گفت و گوهای تریبونی نمی شود مسائل را حل کرد. دیپلماسی باید فعال باشد.»
علی لاریجانی



آژانس مى گويد كه «ايران در راستاى همكارى خود بايد اطلاعات لازم را براى آژانس فراهم كند و به افراد و اسناد مرتبط با برنامه اتمى خود را اجازه دسترسى دهد.»

جمهوری اسلامی ایران می گوید که وظیفه ای برای پاسخ دادن به ادعاهای مطرح در باره برنامه نظامی – اتمی خود و «مطالعات ادعایی» ندارد؛ چرا که به گفته تهران، این ادعاها از سوی ایالات متحده آمریکا و سازمان های جاسوسی غرب مطرح شده است.


لزوم حل «مطالعات ادعایی»


مخالفت ایران با حل این مسئله در حالی ادامه دارد که علی لاریجانی در سخنان خود خواستار حل «مطالعات ادعایی» شده است و می گوید که این مطالعات را می توان در چارچوب مورد توافق ایران و آژانس حل کرد.


وی افزود: «این کار نیاز به مدلی دارد که با حرف های کلی امکان پذیر نیست.»


علی لاريجانی که مردادماه سال ۱۳۸۴ توسط محمود احمدی نژاد به عنوان دبیر شورای عالی امنیت منصوب شده بود، در مهرماه سال گذشته به دلیل آنچه رویکرد عمگرایانه تر در قبال مناقشه هسته ای ایران توصیف شد پست خود را به عنوان سرپرست تيم مذاکرات هسته ای از دست داد و سعيد جليلی جای وی را در این سمت گرفت.



علی لاریجانی در سخنان خود خواستار حل «مطالعات ادعایی» شده است و می گوید که این مطالعات را می توان در چارچوب مورد توافق ایران و آژانس حل کرد.

آقای لاریجانی از آن پس به یکی از منتقدین عملکرد دولت نهم در عرصه های سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و پس از راهیابی به مجلس شورای اسلامی در موقعیتی برتر، رویکردهای محمود احمدی نژاد در پرونده هسته ای را به چالش کشانده است.


رییس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی خود با «ایرنا» گفته است: «صرف حمایت های سیاسی نمی تواند مسائل را حل کند بلکه باید مدلی حرفه ای را طراحی کنیم که در پشت صحنه کارها را به جلو ببرد.»


مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها برای نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود به حمایت کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها یا «نم» استناد می کنند که به گفته آنها، از این برنامه حمایت کرده اند.


این حمایت در حالی ابراز می شود که جمهوری اسلامی ایران تا کنون با سه دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل روبه رو شده و این تحریم ها بدون هیچگونه مخالفتی به تصویب رسیده است.


شورای امنیت از ایران می خواهد که در باره پرونده اتمی خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و روند غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.


روز چهارشنبه، اتحاديه اروپا هشدار داد به رغم آنکه ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است ولی تهران به نقطه دستيابی به توانايی لازم برای ساخت کلاهک اتمی نزديک می شود.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نيز اعلام کرده که نمی تواند اطمينان دهد، ايران برنامه مخفی هسته ای برای توليد بمب اتمی را دنبال نمی کند.


تهران از سوی کشورهای غربی متهم است که به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ولی مقام های ایرانی این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را تولید برق عنوان می کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG