لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

نگاه تازه؛ «صيغه با شرايط معين!»


در جامعه ايران برخی «صيغه» را نوعی روسپيگری عنوان می کنند و بسياری آن را کلاه شرعی می دانند.(عکس: AFP)
در جامعه ايران برخی «صيغه» را نوعی روسپيگری عنوان می کنند و بسياری آن را کلاه شرعی می دانند.(عکس: AFP)

«چه عيبی داره که رابطه زن و مرد حساب و کتاب داشته باشه، صيغه يعنی همين ازدواج موقت با شرايط معين!»

اين ديالوگ برای اولين بار در فيلم بحث از جامعه روبه رو شد. در برنامه «نگاه تازه» با ياد آوری خاطره نمايش اين فيلم به بحث داغ صيغه در ميان جوانان می پردازيم.

در اين برنامه همکارمان رويا کريمی مجد که زمانی از گزارشگران مجله توقيف شده «زنان» در ايران بوده است، از تجربه شنيدنی سفر به دو شهر مذهبی قم و مشهد برای تهيه گزارش هايی در اين باره می گويد؛ گزارش هايی که ماحصل آن سال گذشته در مجله زنان به چاپ رسيده است .

خانم کريمی به وجود قبرستانی در قم اشاره می کند که اتاق های آرامگاه های خانوادگی آن برای برقراری رابطه جنسی به مردان و زنان موقتی اجاره داده می شود.

در سال های اخير برخی دولتمردان جمهوری اسلامی ايران نيز با اشاره به مشکلات اقتصادی و نبود کار مناسب برای نسل جوان که ازدواج دايم را برای آن ها به غول بی شاخ و دم تبديل کرده است، خواستار رواج «صيغه» شده اند.

اين مسئله موجب پديدار شدن طيف گسترده ای از وب سايت ها و وبلاگ ها شده است. اين گروه از وب سايت ها و وبلاگ ها علاوه بر اطلاع رسانی پل ارتباطی زوج های «صيغه»ای هم هستند.

حميد توکلی ديگر ميهمان برنامه ما خود صاحب يکی از همين وبلاگ هاست.

آقای توکلی که به گفته خودش تجربه ای دراين باره ندارد می گويد: از سال دوم دبيرستان پی گير اين مساله بوده است و دليل راه اندازی اين وبلاگ را عدم تعادل جنسی جامعه ايرانی عنوان می کند.

به گفته آقای توکلی، برخی از قضات دادگاه ها با «صيغه» خصمانه برخورد می کنند.

اما اگر تا پايان اين برنامه با ما باشيد از ابعاد تراژيک «صيغه»هم خواهيد شنيد.

گيتی پور فاضل رييس کميته پشتيبانی از حقوق زنان و کودکان کانون وکلای دادگستری مرکز ( و از مخالفان «صيغه») معتقد است که در قوانين «صيغه» منافع مرد بر منافع زن برتری دارد و می افزايد: «در اين جا فقط لذت جنسی مرد در نظر گرفته شده است نه زن چون آن مدتی را هم که قانون گذاشته از يک ساعت تا ۹۹ سال باز هم در اختيار مرد است.»

خانم پور فاضل در ادامه به موانع و مشکلات «صيغه» از جمله بچه های زنانی که در باور اجتماع «صيغه»ای ناميده می شوند اشاره می کند و می گويد که عده ای برای اينکه از تشنجات جامعه بکاهند به رواج «صيغه» دامن می زنند.

در جامعه ايران برخی «صيغه» را نوعی روسپيگری عنوان می کنند و بسياری آن را کلاه شرعی می دانند. اما اين پرسش همچنان باقی است آيا می توان واژگان «صيغه» يا «متعه» را در فرهنگ فارسی به «ازدواج موقت» ترجمه کرد؟ !

برای شنيدن برنامه اين هفته «نگاه تازه» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.

برای تماس با ما به آدرس javanan@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.

شما همچنين می توانيد به شماره ۰۰۴۲ ۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰ برای ما اس ام اس ارسال کنيد.

برنامه «نگاه تازه» را می توانيد پنج شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ و تکرار آن را ساعت نيم بامداد يا ۱۳ بعد از ظهر جمعه ها به وقت ايران از راديو فردا بشنويد.

XS
SM
MD
LG