لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

دستور وزیر ارشاد به هنرمندان برای حمایت نکردن از نامزدهای انتخابات


محمدحسين صفار هرندی می گوید: «چهره هايی که محبوب مردم می شوند و همه مردم به نوعی، نسبت به آنها علاقه مندی دارند، نبايد خودشان را هزينه اين و آن کنند.»
محمدحسين صفار هرندی می گوید: «چهره هايی که محبوب مردم می شوند و همه مردم به نوعی، نسبت به آنها علاقه مندی دارند، نبايد خودشان را هزينه اين و آن کنند.»
محمدحسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مصاحبه ای با تلويزيون دولتی ايران از هنرمندان خواست تا در جريان انتخابات رياست جمهوری خرداد سال آينده از جانبداری به نفع نامزدهای ریاست جمهوری خودداری کنند.

اين درخواست پس از آن عنوان شد که برخی از هنرمندان، از جمله سينماگران، حمايت خود را از برخی از نامزدهای انتخابات اعلام کرده اند.

اين وزير دولت محمود احمدی نژاد گفت: «چهره هايی که محبوب مردم می شوند و همه مردم به نوعی، نسبت به آنها علاقه مندی دارند، نبايد خودشان را هزينه اين و آن کنند.»

محمد حسين صفار هرندی، که به سبب موضع گيری های سياسی، فرهنگی و هنری اش، بسياری از تحليلگران، او را از جمله وزيران تندروی دولت می شناسند، با اعلام اين مطلب گفت: « هنرمندان با حضور در برنامه های تبليغاتی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، از اعتبار مردمی خود هزينه نکنند.»

« هنرمندان با حضور در برنامه های تبليغاتی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، از اعتبار مردمی خود هزينه نکنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
حسين باستانی، روزنامه نگار در فرانسه، در خصوص گفته های وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به «راديو فردا» گفت: « هميشه در مورد سينما حساسيت زيادی وجود داشته است، زيرا کسانی که در اين عرصه فعاليت می کنند، حتی بيشتر از سياستمداران، چهره های شناخته شده تری در بين مردم هستند. طبيعتا اگر آنها بخواهند وارد عرصه سياست بشوند و فعاليت هايی انجام دهند که موافق سياست رسمی دولت نباشد، می تواند تبعات جدی بر افکارعمومی داشته باشد. لذا طبيعی خواهد بود که مقام های دولتی بخواهند جلوی آن را بگيرند.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانبر اساس گزارش رسانه های متعلق به جناح های سياسی در ايران، برخی از هنرمندان حمايت خود را به نفع برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری از جمله محمد خاتمی، مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و محمدباقر قاليباف اعلام کرده اند.

به عقيده آقای باستانی، در اين ميان، آغاز اعلام حمايت هنرمندان از آقای خاتمی، عامل اصلی در سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

محمد حسين صفار هرندی در گفت و گو با تلويزيون دولتی ايران افزود: «حضور سينماگران و هنرمندان مختلف در اين عرصه يک وجه ديگری نيز دارد و آن اعتباری است که از راه اعتماد و علاقه ملت به خودشان آفريده اند و سرمايه گذاری که رسانه ملی و يا مجموعه سازمان های هنری کشور روی آن کرده اند. اينکه هنرمندان همه آن را در يک طبق بگذارند و به پای يک نامزد انتخاباتی هزينه کنند که معلوم نيست آن نامزد برنده يا بازنده باشد، درست نيست.»

اين نخستين بار نيست که هنرمندان از سوی مقام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اظهار نظر در مورد نامزدهای انتخابات رياست جمهوری و حمايت از يکی از آنان نهی می شوند.

آقای باستانی در اين مورد به انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۷۶ و رقابت ميان محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری اشاره کرد که به گفته او، «وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، در بيانی توهين آميز گفت که سينماگران بصيرت سياسی لازم را ندارند و نبايد در مسايل سياسی دخالت کنند.»

اين روزنامه نگار گفت که اين سخنان، نتيجه معکوس بر جای گذاشت.

« دولت هيچ محدوديتی ايجاد نکرده است»

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، روز شنبه گفت: دولت هيچ محدوديتی برای فعاليت نامزدها در عرصه انتخابات ايجاد نکرده است و نمی‌کند.

گفته های سخنگوی دولت پس از آن عنوان شد که جناح موسوم به اصلاح طلب، انتقادهايی را در مورد جلوگيری برخی از استانداران و روسای دانشگاه های مناطق گوناگون ايران از سخنرانی محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق، و مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی و رييس پيشين مجلس شورای اسلامی، مطرح کرده اند.

اصلاح طلبان اين گونه اقدامات را به ويژه با احتمال شرکت محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری خرداد آينده، سوال برانگيز می دانند.

با اين همه، غلامحسين الهام گفت: «دولت از ايجاد فضای نشاط توام با نقد و بررسی استقبال می‌کند، زيرا ايجاد چنين فضايی به سود دولت است. »

او همچنين به اين پرسش که سياست دولت در برگزاری انتخابات و ايجاد فضا برای فعاليت نامزدها چيست، پاسخ داد: «... دولت برای ايجاد فضا برای طرح مسائل و ديدگاه ها هيچ واکنش منفی و بازدارنده‌ای نداشته و حتی بارها افراد را به نقد و بررسی دعوت کرده است و بر اصل آزادی بيان تاکيد و به آن اعتقاد دارد. »

در مقابل اين گفته ها، محمدرضا يزدان پناه، روزنامه نگار در تهران، در گفت و گو با « راديو فردا» اشاره کرد که « اصلاح طلبان، به ويژه طرفداران محمد خاتمی، اصولا فاقد رسانه هستند که بتوانند از طريق آن، نظرات خود را به جامعه منتقل کنند و اصولا تريبونی برای آنان باقی نمانده است.»

وی اضافه کرد: «بهتر است که آقای الهام بگويند که در برابر دهها سايت، روزنامه و تريبون رسمی به علاوه سازمان بی رقيب صدا و سيما که به طور شبانه روزی به حمايت از دولت مشغولند، چه تريبونی برای اصلاح طلبان باقی مانده است.»

سخنگوی دولت همچنين روز شنبه گفت:« از ناحيه دولت، هيچ محدوديتی برای فعاليت‌ها وجود نداشته و ندارد... از طرف دولت و شخص رييس‌جمهور تاکيد شده است که هيچ مدير اجرايی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد.»

وی افزود: «اگر اتفاقاتی در برخی جاها افتاده است و نهادها و بخش‌های خصوصی تصميم‌گيری‌هايی کرده‌اند، به دولت ربطی نداشته و دولت مداخله‌ای نداشته است. »

اما آقای يزدان پناه عقيده ديگری دارد. اين روزنامه نگار گفت:« مسئولان دولتی در شهرهای مختلف در حال سنگ اندازی در برابر نامزدهای اصلاح طلب هستند.»

وی افزود: « مسئولان دولتی در حرف خود را مدافع آزادی همه، حتی مخالفان نشان می دهند، ولی در عمل، از هر گونه سنگ اندازی و کارشکنی در قبال رقبای خود ابايی ندارند.»

در اين ميان، سخنان سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد در شرايطی عنوان شده است که سيروس سازدار، نماينده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه ای انتقادی، گفت: «در شان نظام ما نيست که برخی از مسئولان دولت نهم بخواهند جلوی آزادی بيان و سخنرانی آقای خاتمی يا کروبی را بگيرند.»

اين نماينده اصلاح طلب مجلس گفت: «يک عده از سياست‌های اين دولت انتقاد دارند، اما نمی‌شود ما به بهانه‌های مختلف جلوی آن را بگيريم.»

اين انتقادها تنها محدود به اصلاح طلبان نيست و حتی عزت‌الله ضرغامی، رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، که از او به عنوان فردی نزديک به جناح موسوم به محافظه کار ياد می شود، بدون اشاره‌ مستقيم به سخنرانی مهدی کروبی در دانشگاه بوعلی همدان گفت: «نبايد اين طور باشد که اگر کسی می‌خواهد صحبت کند، از پشت ميله‌های دانشگاه با دانشجويان صحبت کند.»

مهدی کروبی نيز روز يکشنبه در شهر اروميه با تاکيد بر لزوم پرهيز از اعمال تنگ نظرانه گفت: «مسوولين رسما اعلام کنند که مخالف اين محدوديت‌ها هستند و مهمتر آن‌که جلوی اين محدوديت‌ها را بگيرند.»

اين سخنان پس از آن عنوان شد که به دليل بسته شدن درهای سالن سخنرانی، آقای کروبی در خيابان برای مردم سخنرانی کرد.

وی در اين خصوص به ممانعت از سخنرانی اش در دانشگاه های گرگان و همدان اشاره کرد.

انتقاد خاتمی از پرونده سازی ها

محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران و يکی از نامزدهای اصلاح طلب، در استان بوشهر و در ادامه سفر تبليغات انتخاباتی خود، از آنچه پرونده سازی و تخريب خود و اطرافيانش ناميد، انتقاد کرد.

« هميشه در مورد سينما حساسيت زيادی وجود داشته است، زيرا کسانی که در اين عرصه فعاليت می کنند، حتی بيشتر از سياستمداران، چهره های شناخته شده تری در بين مردم هستند. طبيعتا اگر آنها بخواهند وارد عرصه سياست بشوند و فعاليت هايی انجام دهند که موافق سياست رسمی دولت نباشد، می تواند تبعات جدی بر افکارعمومی داشته باشد. لذا طبيعی خواهد بود که مقام های دولتی بخواهند جلوی آن را بگيرند.»

حسین باستانی، روزنامه نگار در پاریس
وی همچنين در مورد برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان گفت: «دانشجويان ما بايد ستاره شجاعت، پيشرفت و آزادی بيان داشته باشند نه آنکه آنها را ستاره دار کنند.»

اشاره آقای خاتمی به برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان در ساليان گذشته بود.

در اين ميان، محمد توسلی، رييس دفتر سياسی نهضت آزادی، حمايت اين تشکل سياسی را از محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرد.

آقای توسلی با اشاره به نقدهايی که نهضت آزادی از برخی از عملکردهای محمد خاتمی در گذشته دارد، گفت: «حضور گفتمان خاتمی می‌تواند زمينه ‌ساز خروج از بحران‌های جاری کشور، نجات ملی و اعتلای هويت اسلامی و ملی باشد.»

محمد خاتمی با انتقاد از پيامدهای سياست های دولت در زمينه های اقتصادی گفت: «در اين عرصه نياز به اقدامات جدی و فوری وجود دارد.»

رييس جمهوری سابق ايران در عين حال در مورد بحث آزادی ها در جامعه ايران گفت: «ما خواستار جامعه‌ای آزاد هستيم. يعنی جامعه‌ای که انسان حاکم بر سرنوشت خود باشد و به خصوص نقد کسانی که در قدرت هستند، به راحتی صورت گيرد و اين عين مردم‌سالاری است.»

آقای خاتمی همچنين با اشاره به رد صلاحيت‌های صورت گرفته در انتخابات گذشته خواستار فراهم آمدن عرصه برای حضور همه افراد و برگزاری انتخابات آزاد شد.

از سويی، برخی از گزارش های تاييد نشده، حاکی از آن است که تصميم مير حسين موسوی، آخرين نخست وزير ايران پس از انقلاب سال ۵۷، برای اعلام نامزدی در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری قطعی شده است.

ادامه بحث در اردوی اصولگرایان

گزارش های انتشار يافته حکايت از آن دارد که بحث در مورد اين موضوع که جناح اصولگرا يک نامزد واحد معرفی کند و يا اينکه چند نفر از اين جناح نامزد انتخابات خواهند شد، ادامه دارد.

در اين زمينه، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رييس جمهور، در مصاحبه با خبرگزاری کار، ايلنا، به اين پرسش که آيا احزاب اصولگرا بر نامزدی محمود احمدی نژاد به اجماع خواهند رسيد، پاسخ داد: «اين بستگی به چگونگی حضور احزاب در انتخابات دارد و امری است که بعدا مشخص خواهد شد.»

در اين خصوص، محمد عبدخدايی، دبير کل جمعيت فداييان اسلام، اعلام کرد که به احتمال زياد، اصولگرايان از محمود احمدی نژاد حمايت نخواهند کرد و گفت: «برخی اشتباهات احمدی نژاد از نظر فداييان اسلام جبران ناپذير است.»

در همين ارتباط، حسين سبحانی نيا، عضو فراکسيون اکثريت و عضو فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی، گفت که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در دومين ديدار اصولگرايان گفته است: جبهه اصول گرايان تصميم خود را بگيرد و او هم قرار است تصميم خودش را بگيرد.

اين نماينده مجلس افزود که هنوز نامزد جبهه اصول گرايان مشخص نيست و با اشاره به محمود احمدی نژاد، از افراد ديگری چون محمد باقر قاليباف، شهردار تهران و از سياستمداران اصولگرا، نيز نام برده است.

با اين همه، برخی ديگر از گروه های اصولگرا، مانند جمعيت وفاداران انقلاب اسلامی از «اجماع ۸۰ درصدی» اين جناح بر روی نامزدی محمود احمدی نژاد سخن گفته اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG