لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

«فرزندان ما را از مسائل سیاسی ایران و آمریکا جدا کنید»


از راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال
از راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال
سارا شورد و جاش فتال، دو نفر از سه روزنامه‌نگار و کوهنورد آمريکايی که در مردادماه سال گذشته در مرز عراق و ایران بازداشت شده و به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برند، در ملاقات اخیرشان با دیپلمات‌های سفارت سوئیس در ایران اعلام کردند که قصد دارند به اعتصاب غذا دست بزنند.

مادران سارا شورد و جاش فتال که در اسفندماه به مدت کمتر از یک دقیقه با فرزندان خود تماس تلفنی داشتند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده‌اند که سارا شورد که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، از بیماری زنانه و افسردگی رنج می‌برد و شین باوئر از ناحیه معده دچار دردهای شدید است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از جمهوری اسلامی خواست به خانواده سه گردشگر بازداشت شده ویزا بدهد و خود آنها را هم فورا آزاد کند.



نورا شورد مادر سارا شورد در گفت‌وگویی با رادیو فردا در مورد تازه ترین خبرها از دخترش می گوید: کنسول سویس در تهران، که نمایندگی منافع آمریکا در ایران را به عهده دارد، روز چهارشنبه این هفته موفق شد تا از فرزندان ما در زندان اوین بازدید کند. این خبر خوبی بود. ولی متاسفانه بخش دیگر این خبر این بود که فرزندان ما در زندان با مشکلات سلامتی رو به رو شده اند.

نورا شورد مادر سارا گفت: به عبارت دیگر زندانی شدن آنها تاثیر سوء خود را بر سلامتی آنها گذاشته است و ما بسیار نگرانیم.

نورا شورد افزود: به عنوان مثال دخترم سارا یک بیماری زنانگی دارد که باید تحت مراقبت پزشکی دائمی باشد. مشکل دیگر او افسردگی است که در زندان پیدا شده و یک بیماری دیگر هم دارد که من در اینجا نمی توانم آن را آشکار کنم.

مادر یکی دیگر از سه کوهنورد بازداشت شده در ایران، خانم لورا فتال نیز در مورد پسرش «جاش» گفت: گرچه تغییر مهمی در وضعیت جسمانی جاش در این مدت پیدا نشده، اما وی بدون تردید در زندان احساس انزوا می کند. ما از اینکه وی با «شین» هم سلول شده، سپاسگزاریم، اما انزوا از دنیای خارج و نبودِ تماس با دیگران و فقدان اطلاعات از وضعیت قانونی اش، او را سخت رنج می دهد.

لورا فتال در بخش دیگری از سخنانش به رادیو فردا گفت: ما در اواسط ماه مارس و درست پیش از نوروز از طریق تماس های دیپلماتیک اخبار بسیار امیدوار کننده ای را دریافت کردیم که ویزای ما به زودی صادر خواهد شد تا ما برای دیدار فرزندانمان عازم ایران شویم. حتی به فرزندان ما هم اطلاع داده بودند که ما آماده سفر به ایران هستیم و به زودی به دیدار آنها خواهیم آمد.

خانم فتال گفت: اکنون ما می خواهیم که به این وعده وفا شود تا ما به دیدار فرزندانمان نائل شویم.

سیندی هیکی، مادر شین بائور گفت: به ما گفته شده است که فرزندانمان به فکر اعتصاب غذا افتاده اند و ما بدون تردید بسیار نگران هستیم. زیرا علاوه بر اینکه آنها از جهت سلامتی در شرایط مناسبی نیستند، حالا به فکر اعتصاب غذا هم افتاده اند که بسیار خطرناک خواهد بود.

خانم هیکی گفت: من می خواهم به پسرم شین این پیام را بدهم که ما در اینجا با استقامت و پشتکار به تلاش های خود ادامه می دهیم تا بالاخره او را در وطنش ببینیم.

خانم هیکی گفت: من از مقام های ایرانی استدعا می کنم که با نشان دادن شفقت و مهربانی فرزندان ما را آزاد کنند.

نورا شورد نیز خاطر نشان کرد: من از مقام های ایرانی می خواهم که مسئله فرزندان ما را از مسائل سیاسی میان ایران و آمریکا جدا نگاه دارند و این فرزندان خوب و صادق ما را هر چه زودتر آزاد کنند.

خانم شورد افزود: من به مقام های ایرانی اعتقاد دارم. من اعتقاد دارم که آنها تصمیم درستی را اتخاذ خواهند کرد. وی گفت: من باور دارم که آنها به قول خود وفا کرده و ویزای ما را صادر خواهند کرد. وی در ادامه افزود: من باور دارم که محمد جواد لاریجانی می داند که این سه نفر بی گناه اند و باید هر چه زوتر به وطن خود باز گردند.

مادران سه کوهنورد آمریکایی همچنین به رادیو فردا گفتند که آقای شفیعی، وکیل فرزندان شان در ایران است «ولی وی تا به حال و به رغم تلاش هایش نتوانسته است با فرزندان ما دیدار کند».

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG