لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

هيلاری کلينتون: آمريکا به دنبال تحريم های سخت عليه ايران است


هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید واشینگتن به دنبال اعمال تحريم های سخت عليه ايران است تا رهبران جمهوری اسلامی با انتخاب سختی روبرو باشند.

منوچهر متکی روز یکشنبه گذشته در وين با يوکيا آمانو ، دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ديدار کرد تا درباره پيشنهاد مبادله سوخت هسته ای که پيشتر مطرح شده بود، گفت وگو کند. گزارش ها حاکی است ديدار آقای متکی و آقای آمانو، نتيجه ای در پی نداشته است.


به گزارش رويترز، خانم کلينتون در جريان ديدار با يک مقام از اتحاديه اروپا به خبرنگاران گفت:« تا آنجا که ما از نتايج ديدار وزير خارجه جمهوری اسلامی با دبيرکل آژآنس بين المللی انرژی اتمی با خبر شديم، هيچ پيشنهاد تازه ای مطرح نشده است.»

وزير امور خارجه آمريکا افزود:«ايران به ناديده گرفتن تعهدات بين المللی ادامه می دهد و با اين کار، اهميت فشار بين المللی برای تغيير سياست هايش را مورد تاکيد قرار می دهد. آمريکا با متحدان خود همکاری می کند تا تحريم های جديد و سختی بر ايران اعمال کند تا رهبران اين کشور با انتخاب سخت و جدی روبرو باشند.»

طبق پيشنهاد مبادله سوخت اتمی که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شد، قرار بود ايران حدود يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی شده خود را به روسیه ارسال کرده تا پس از غنی سازی بيشتر در این کشور در فرانسه، به ميله های سوختی تبديل شده و برای تامین سوخت در رآکتور تحقيقاتی تهران مورد استفاده قرار گيرد. به گزارش رويترز، ايران ابتدا را رئوس اين پيشنهاد موافقت کرد ولی بعد آن را نپذيرفت.

خانم کلينتون گفت: ما هنوز غير از تلاش های مستمر (ايران) برای گريز از يک جواب که چرا به پيشنهاد برجسته ای که چند ماه پيش برای تامين سوخت اتمی رآکتور تحقيقاتی تهران مطرح شد پاسخ نداد، چيز ديگری نديده ايم.

تلاش فرانسه برای همراهی چين در تحريم های ايران

در همین زمینه، نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه، روز چهارشنبه برای سفری سه روزه و با هدف تحکيم روابط کشورش با چين، به اين کشور آسيای شرقی سفر می‌کند.

کاخ رياست جمهوری فرانسه هدف از ديدار نيکلا سرکوزی از چين را گفت‌وگو در مورد مسائل سياسی و از جمله بحث درباره تحريم‌های احتمالی عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل اعلام کرده است.

فرانسه به همراه ايالات متحده در تلاشند تا دور چهارم تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران در اولين فرصت در شورای امنيت تصويب شود، و مقام‌های فرانسوی پيشتر در اين زمينه گفته بودند که اميدوارند تحريم‌های جديد نتهايتاً تا پايان ماه جاری ميلادی به تصويب برسد.

اين درحالی است که چين که بخش قابل توجهی از بازار انرژی خود را از طريق ايران تأمين می‌کند و در سال گذشته اصلی‌ترين شريک تجاری ايران بوده است، تاکنون با اتخاذ تحريم‌های جديد عليه ايران مخالفت کرده و گفته است که همچنان ديپلماسی را مناسب‌ترين راه حل برای برنامه اتمی ايران می‌داند.

با اين حال موضوع ايران تنها موضوع مورد بحث ميان رؤسای جمهور فرانسه و چين نيست و انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در زمينه گسترش همکاری‌های اقتصادی به تبادل نظر بپردازند.

روابط فرانسه و چين در پی انتقاد دو سال پيش نيکلا سرکوزی از سياست‌های دولت چين درباره تبت به تيرگی گراييد و ديدار سال گذشته رئيس جمهور فرانسه با دالای لاما، رهبر بودائيان تبت، پيش از اجلاس رهبران گروه بيست، نيز روابط دو کشور را به شدت تحت تأثير خود قرار داد.
XS
SM
MD
LG