لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

تاخیر در راه‌اندازی رآکتور اراک تایید شد: «زمان‌بندی قبلی عجولانه بود»


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تایید گزارش‌ها درباره تاخیر در راه‌اندازی رآکتور ۴۰ مگاواتی اراک گفت که زمان‌بندی اعلام‌شده قبلی در این رابطه «عجولانه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب کار بود».

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز جمعه، ۸ شهریور، منتشر شد، علی‌اکبر صالحی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران اظهار داشت: «بر اساس اطلاعاتی که به آژانس داده بودیم، قرار بود در سه ماهه اول ۲۰۱۴ سوخت واقعی وارد رآکتور اراک شود، اما با بررسی‌های انجام‌شده این مسئله به تعویق افتاد، چون آمادگی لازم وجود نداشت.»

وی افزود: «ما باید ۱۸۰ روز قبل از انتقال سوخت به هر رآکتوری، به آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کنیم که قصد انجام این کار را داریم. از آنجا که زمان اعلام شده قبلی با عجله و بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب کار بود، با بررسی‌های مجدد مشخص شد که باید این زمان به تاخیر بیفتد، وگرنه هیچ گونه مشکل فنی وجود ندارد.»

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه، ۶ شهریور، منتشر شد گویای آن بود که ایران تولید سوخت برای رآکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است، اما راه‌اندازی آن با تاخیر انجام می‌شود.

این گزارش همچنین از افزایش توان ایران در غنی‌سازی اورانیوم به‌واسطه نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر سخن می‌گفت، اما تاکید می‌کرد که میزان ذخایر هسته‌ای حساس ایران رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

علی‌اکبر صالحی نیز گرچه این گزارش را تایید می‌کند، اما می‌گوید که همه این آمار را ایران خود در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است و گزارش جدید آژانس تنها یک گزارش «معمولی» است.

حاشیه‌های «آسفالت شدن» پارچین

آقای صالحی همچنین در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، موضوع «آسفالت شدن سایت پارچین» را مورد توجه قرار داده و گزارش‌های اخیر دراین‌باره را «جوسازی رسانه‌ای» نامید.

موضوع «آسفالت شدن» سایت نظامی پارچین را موسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌المللی در آخرین روز مردادماه مطرح کرد، در حالی که پیش از آن یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به «پاکسازی» این سایت از فعالیت‌های احتمالی اتمی ابراز نگرانی کرده بود.

اما اکنون علی‌اکبر صالحی می‌گوید: «مواد رادیواکتیو چیزی نیست که با آسفالت کردن یا هر چیز دیگر قابل پنهان کردن باشد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نهایت می‌افزاید: «برخی رسانه‌های خارجی سعی در انحراف اذهان وافکار عمومی در این‌ باره دارند و می‌خواهند از بی‌اطلاعی عموم مردم استفاده کرده و اتهام‌هایی را به ایران وارد کنند... در حالی که این حرف‌ها درباره پارچین غیرعلمی است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش می‌کند به سایت نظامی پارچین دسترسی داشته باشد، جایی که گمان می‌رود ایران فعالیت‌های مخفی هسته‌ای در آن انجام داده است. ایران این مسئله را تکذیب می‌کند و تاکنون نیز به آژانس اجازه بازدید از این سایت را نداده است.
XS
SM
MD
LG