لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

باراک اوباما ‌از احتمال بهبود روابط بين آمريکا و ايران خبر داد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان،» از احتمال بهبود روابط بین ایالات متحده و ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه که قرار است روز یکشنبه ۱۸ مرداد پخش شود، گفت که روابط سازنده با ایران می‌تواند دستاورد جانبی توافق اخیر باشد که هدف از آن محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است.

باراک اوباما با این حال تصریح کرده است که چنین تحولی فوراً اتفاق نخواهد افتاد و شاید هم اصلاً چنین اتفاقی نیفتد.

وی گفت که حل مسئله هسته‌ای ایران، امکان مطرح شدن بحث‌های بیشتر بین دو کشور را فراهم خواهد کرد. باراک اوباما با این حال تصریح کرد: اما نخست باید به موضوع هسته‌ای پرداخته شود.

رئیس جمهوری آمریکا پرداختن به بحران سوریه را از جمله مسایل ممکن برای گفت‌وگو با ایران برشمرد.

آقای اوباما در مصاحبه با فرید زکریا، از شبکه سی‌ان‌ان، اضافه کرد که توافق اخیر برای حل مناقشه هسته‌ای ایران، از هر گزینه دیگری برای حل مسایل هسته‌ای بهتر است.

مسئله مداخله نتانیاهو

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود به این پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان پاسخ داد که «آیا شایسته است که رئیس دولت یک کشور خارجی در امور داخلی آمریکا دخالت کند؟»

آقای اوباما در پاسخ خود گفت که «بهتر است این سؤال را از آقای نتانیاهو [نخست‌وزیر اسرائیل] بپرسید. مورد مشابه دیگری یادم نیست.»

باراک اوباما در ادامه تأکید کرد که توافق اتمی با ایران «برای اسرائیل خیلی خوب است» و «نخست‌وزیر [اسرائیل] در این مورد اشتباه می‌کند ... و می‌توانم نشان بدهم که مفروضات اولیه او در این باره نادرست است.»

او ادامه داد: «و اگر براستی استدلال من درست باشد - این استدلال که این بهترین راه جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است - نتیجه‌اش این است که این توافق نه فقط برای ایالات متحده خوب است، بلکه برای اسرائیل هم خیلی خوب است.»

نامه ۲۹ دانشمند آمریکایی

۲۹دانشمند مشهور ايالات متحده آمريکا در نامه‌ای به باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور، حمايت خود را از توافق هسته‌ای با ايران اعلام کرده‌اند.

به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، اين نامه روز شنبه ۱۷ مرداد علنی شده و امضاکنندگانش توافق اتمی به دست آمده را «مبتکرانه و دقيق» توصيف کرده‌اند.

۲۹ دانشمند مشهور آمريکايی گفته‌اند که ايران قبل از آغاز گفت‌وگوها با قدرت‌های جهانی «تنها چند هفته» با ساخت «سوخت لازم برای بمب‌های هسته‌ای» فاصله داشت.

بر اساس توافق هسته‌ای ميان ايران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی ذخاير اورانيوم غنی‌شده خود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

ريچارد ال گاروين، فريمن ديسان، سيدنی درل، راش دی هالت و فرانک فون هيپل، از امضاکنندگان اين نامه هستند.

اين نامه پس از آن منتشر شده که رئيس جمهور آمريکا از حاميانش خواست تا به فعاليت‌های خود برای جلب حمايت کنگره آمريکا از توافق با ايران بيفزايند.

کنگره ايالات متحده که اکثريت آن در اختيار جمهوری‌خواهان است، تا چند هفته ديگر بايد نظر نهايی خود را درباره توافق هسته‌ای با ايران اعلام کند.

آقای اوباما تهديد کرده که رای منفی کنگره به اين توافق را وتو خواهد کرد اما بر اساس قوانين ايالات متحده اگر دو سوم اعضای کنگره به قانونی رای بدهند، رئيس جمهور ديگر امکان وتوی آن را نخواهد داشت.

به جز جمهوری‌خواهان که به طور متحد با توافق اتمی مخالف‌اند، در روزهای اخير برخی از اعضای ارشد و دموکرات کنگره که هم‌حزبی‌های باراک اوباما به شمار می‌آيند نيز اعلام کرده‌اند که به اين توافق رای منفی می‌دهند.

XS
SM
MD
LG