لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

ده‌ها تن در تجمع نوروز کردها در استانبول بازداشت شدند


پلیس ترکیه روز یکشنبه برای متفرق کردن صدها شهروند کرد که به مناسبت نوروز در استانبول تجمع داشتند، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. در پی حمله انتحاری روز شنبه در استانبول، هر گونه اقدام به تجمع در این شهر ممنوع اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به درگیری پلیس و تجمع‌کنندگان در محله باقرکوی استانبول، به نقل از شاهدان عینی از دستگیری ده‌ها تن خبر داده است.

کردها ۱۸ درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، و همچون دیگر اقوام ایرانی جشن نوروز و آغاز بهار از اهمیت خاصی برای آنها برخوردار است.

در پی حمله انتحاری نیمروز شنبه در استانبول، علاوه بر استانبول در شماری از شهرهای دیگر ترکیه نیز ممنوعیت تجمعات اعلام شده‌اند، و نگرانی‌های امنیتی به دنبال حملات اخیر در شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا و استانبول دلیل این تدابیر امنیتی اعلام شده است.

تجمع روز یکشنبه استانبول با دعوت حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب هوادار کردها و به بهانه نوروز برگزار شده بود، حزبی که ۸۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد و هر دو حمله اخیر در آنکارا و استانبول را به سرعت محکوم کرده است.

گزارش شاهدان عینی حاکی است که در درگیری روز یکشنبه، پلیس ابتدا از سخنرانی یک نماینده پارلمان که عضو حزب دموکراتیک خلق‌هاست جلوگیری کرده و سپس با پرتاب گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و فشار آب سعی در متفرق کردن تجمع‌کنندگان کرده است.

در همین حال روز یکشنبه اعلام شد که به دلیل تدابیر امنیتی، شهرآورد فوتبال استانبول بین تیم‌های گالاتاسرای و فنرباغچه به تعویق افتاده است.

فرماندار استانبول در بیانیه دلیل تعویق این دیدار را که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، «اطلاعات موثق» در مورد خطر احتمالی وقوع یک حمله عنوان کرده است.

شبکه‌های تلویزیونی ترکیه گزارش کردند که این تصمیم پس از دیدار فرماندار استانبول با مسئولان ورزشی شهر اعلام شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله نیمروز شنبه استانبول را بر عهده نگرفته اما وزیر کشور ترکیه می‌گوید عامل بمب‌گذاری یک شهروند ۲۴ ساله تُرک به نام «محمد اوزتورک» است، که با گروه حکومت اسلامی در ارتباط بوده است.

این انفجار علاوه بر عامل انتحاری جان چهار تن دیگر را گرفت که سه تن از آنها اسرائیلی و نفر چهارم یک شهروند ایرانی است. به گفته مقام‌های ترکیه، از ۳۷ زخمی این حادثه، نیز ۱۲ تن از گردشگران خارجی هستند که سه ایرانی در میان آنها فهرست شده‌اند.

XS
SM
MD
LG