لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

پنتاگون: نیروهای داعش به پایین‌ترین تعداد طی دو سال رسیده‌اند


ائتلافی به رهبری ایالات متحده حملاتی هوایی را علیه این گروه در عراق و سوریه انجام می‌دهد (در تصویر: سنجار عراق)
ائتلافی به رهبری ایالات متحده حملاتی هوایی را علیه این گروه در عراق و سوریه انجام می‌دهد (در تصویر: سنجار عراق)

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید شمار نیروهای «حکومت اسلامی»، داعش در سوریه و عراق، به پایین‌ترین میزان طی دو سال گذشته رسیده است.

پنتاگون در عین حال برای اولین بار از استفاده از «بمب‌های سایبری» علیه این گروه خبر داده‌است.

به گزارش رویترز آنتونی بلینکن، معاون وزیر دفاع آمریکا، ۲۴ فروردین ماه در اظهاراتی که برای جلسه پرسش‌وپاسخ کنگره آماده کرده، گفته است: «ما برآورد کرده‌ایم که از زمان رصد نیروهای داعش، در سال ۲۰۱۴، شمار آنها به پایین‌ترین حدی که دیده شده، رسیده‌است».

همزمان با این گفته‌ها رابرت وورک، دیگر معاون وزیر دفاع ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است که ارتش آمریکا برای اولین بار از «بمب‌های سایبری» علیه نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» استفاده کرده‌است.

به گفته آقای وورک، ائتلاف به رهبری آمریکا، از زمین و هوا و فضای مجازی در حال حمله به «حکومت اسلامی» است و از توانایی نظامی خود به هر شکل ممکن استفاده می‌کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا، در راه پایگاهی نظامی در کولورادو، به خبرنگاران گفته است «این‌ها (نیروهای داعش) تحت فشار شدیدی هستند. در شش ماه گذشته، هر بار که سراغ یکی از مواضع آنها رفته‌ایم، شکستشان داده‌ایم. آنها فرار کرده‌اند و رفته‌اند».

آقای بلینکن نیز در اظهارات خود برای کنگره می‌گوید کاهش شمار پیکارجویان این گروه افراطی، ناشی از فشارهای همه‌جانبه نظامی و مجازی آمریکا و هم‌پیمانان آن است.

شمار مشخصی از شبه‌نظامیان فعلی در «داعش» منتشر نشده است. برآوردهای سی‌آی‌ای در سال ۲۰۱۴ حاکی از آن بود که بین ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر در صف این گروه حضور دارند.

شمار افراد داعش در پی پیشروی‌های تابستانی این گروه در شمال عراق به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده بود.

در حالی‌که گزارش‌ها از شمار کاهش نیروهای داعش در عراق و سوریه خبر می‌دهند، اما نگرانی‌هایی نیز از افزایش پیکارجویان وابسته به این گروه در لیبی منتشر شده‌است.

در ۱۹ فروردین ماه، ژنرال دیوید رودریگوئز، فرمانده ستاد آفریقایی ارتش آمریکا، گفته بود شمار افراد «حکومت اسلامی» در لیبی، طی یک سال گذشته، دو برابر شده و اکنون رقمی تا ۶ هزار نفر را در بر می‌گیرد.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده حملاتی هوایی را علیه این گروه در عراق و سوریه انجام می‌دهد. این ائتلاف از برخی نیروهای محلی برای انجام حملات زمینی علیه داعش نیز حمایت می‌کند.

در بهمن ماه گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود ارتش آن کشور برای حمله به نیروهای این گروه، هر کجا که لازم باشد، فراتر از عراق و سوریه، وارد عملیات خواهد شد.

XS
SM
MD
LG