لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

ژنرال وتل: با پیشروی عراقی‌ها در موصل اقدامات وحشیانه داعش بیشتر خواهد شد


ژنرال وتل فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی، یکی از ستادهای اصلی ارتش آمریکا است که بر عملیات از جمله در غرب آسیا، نظارت می‌کند
ژنرال وتل فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی، یکی از ستادهای اصلی ارتش آمریکا است که بر عملیات از جمله در غرب آسیا، نظارت می‌کند

فرمانده ارتش آمریکا در ستاد عملیاتی خاورمیانه، این احتمال را مطرح کرده است که با افزایش فشارها از طرف نیروهای امنیتی عراق و ورود آن‌ها به موصل، شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» دست به «اقدامات وحشیانه» بیشتری خواهند زد.

ژنرال وتل در عین حال می‌گوید آزادسازی موصل به حضور داعش خاتمه نخواهد داد.

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی، یکی از ستادهای اصلی ارتش آمریکا است که بر عملیات از جمله در غرب آسیا، نظارت می‌کند. او در گفت‌وگویی با شبکه خبری ان‌بی‌سی، شِـشم آبان ماه گفته است، شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی یا فرار خواهند کرد یا «شوربختانه، خشونت‌هایشان علیه مردم مناطقی که در کنترل دارند، احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد».

به گفته این فرمانده ارشد ارتش آمریکا احتمالا پاره‌ای از این خشونت‌ها و آنچه او «اقدامات وحشیانه» می‌نامد، به زودی دیده خواهد شد.

روز گذشته مسئولان عراقی گفتند گروه حکومت اسلامی «ده‌ها نفر» را اعدام کرده‌است. به گفته یک عضو شورای اداری استان نینوا، که موصل در آن قرار دارد، شبه‌نظامیان شماری از اعضای پیشین ارتش و پلیس و خانواده‌های آن‌ها را به حاشیه شهر برده و مردان را به گلوله بسته‌اند.

جوزف وتل به ان‌بی‌سی گفته است «داعش پایین کشیده می‌شود، و این فرود سختی خواهد بود».

عملیات موصل تا ۲۶ اکتبر

«موصل، پایان کار نیست»

وتل هشدار داده است که پایان دادن به حضور «حکومت اسلامی» در موصل به معنی خاتمه کار این گروه نیست: «البته اهمیتی حیاتی دارد که نبرد موصل با موفقیت به پایان برسد؛ این اما به معنی پایان 'حکومت اسلامی' در عراق نخواهد بود».

به گفته فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی» نیروهای داعش احتمالا به مناطقی دیگر در عراق خواهند رفت، شکل‌وشمایل یک گروه تروریستی، به معنی سنتی‌تر آن، به خود خواهند گرفت و بر انجام حملات تروریستی به شکل عمومی آن متمرکز خواهند شد.

جوزف وتل می‌گوید مرحله بعدی در عملیات علیه داعش «از میان برداشتن خلافت» آن‌ها است؛ در نهایت همکاری با شرکای ایالات متحده در عراق و سوریه، برای نابودی آن‌چه از این گروه باقی مانده‌است.

نبرد موصل، نبرد رقه

فرمانده آمریکایی در در بخشی از مصاحبه خود گفته است ایالات متحده ترجیح می‌داد نبرد بازپس‌گیری موصل همراه با نبرد بیرون‌راندن داعش از رقه، مرکز اصلی گروه در سوریه، انجام شود، که این‌طور نشده‌است. او در این مورد به عملیات ترکیه در مرزهای شمالی سوریه و «نگرانی‌های» ایجاد شده در نیروهای دمکراتیک سوریه اشاره کرده‌است.

«یگان‌های مدافع خلق»، یعنی شبه‌نظامیان کـُرد، که بخش اصلی «نیروهای دمکراتیک» در نبردها علیه داعش را تشکیل می‌دهند، از منظر ترکیه یک گروه تروریستی‌ست و هدف حملات ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آنکارا قرار گرفته‌است.

یک خبرنگار ترک می‌گوید این نقشه احتمالی عملیات ترکیه در سوریه است که این روزها در رسانه‌های آن کشور بازتاب پیدا کرده

سپهبد استفان تونسند، فرمانده عملیات ائتلاف علیه داعش، اخیرا گفته «واقعیت این است، تنها گروهی که در آینده نزدیک توانایی (مقابله با داعش را) دارد، گروه نیروهای دمکراتیک سوریه است که ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهد». و این گروه «به‌زودی» عازم رقه می‌شود.

در پی این سخنان بود که رئیس‌جمهوری ترکیه گفت در جریان مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا به او گفته نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ترکیه، به پیشروی‌های خود در شمال سوریه، به سوی رقه ادامه خواهند داد.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گوید برآوردها آن‌ها حاکی از حضور دو تا سه هزار شبه‌نظامی داعش، داخل و اطراف، رقه‌ است.

XS
SM
MD
LG