لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

رئیس مرکز آمار٬ ایجاد ۱.۵ میلیون شغل در شش ماه سال ۹۶ را رد کرد


به گزارش رسانه‌ها، بیکاری در ایران به مشکل بزرگ دولت حسن روحانی تبدیل شده است.
به گزارش رسانه‌ها، بیکاری در ایران به مشکل بزرگ دولت حسن روحانی تبدیل شده است.

رئیس مرکز آمار ایران روز یکشنبه ۳۰ مهر، آمار ایجاد اشتغال ۱.۵ میلیون شغل در شش ماهه اول امسال را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیدعلی پارسا با اعلام اینکه آمار اشتغال از «نتیجه میانگین چهار فصل» به دست می‌آید، به این خبرگزاری گفت: «یکی از سایت‌ها با جمع بستن آمار اشتغال فصل بهار و تابستان و مقایسه آن با آمار اشتغال فصل زمستان سال ۹۵ اعلام کرده بود که ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شده است».

وی این نوع محاسبه آمار اشتغال و بیکاری را «روشی غلط» نامید و افزود که «آمار درست برای اشتغال تنها با مقایسه فصل به فصل هر سال با سال قبل از خود قابل قیاس است».

به گفته رئیس مرکز آمار ایران٬ «برای محاسبه آمار اشتغال یک سال هم باید آمار اشتغال هر چهار فصل با هم جمع شده و میانگین آن با سال‌های گذشته مقایسه شود».

پیش از این، اسحاق جهانگیری، ‌معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز ۲۵ مهر و در مراسم روز ملی استاندارد گفته بود: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است».

به دنبال این سخنان٬ خبرگزاری مهر در گزارشی آن را «اشتباه فاحش» و «تغییر سبک در نحوه اطلاع‌رسانی به مردم» توصیف کرد و نوشت: «آمار رسمی اشتغال٬ آمار ۱۲ ماهه منتهی به یک ماه یا یک فصل است و بدین ترتیب٬ آمار ارائه‌شده از سوی جهانگیری٬ مربوط به دوره یک‌ساله بهار ۹۵ تا بهار ۹۶ و اشتغال ۷۹۵ هزار نفری تابستان نیز مربوط به اشتغال ایجاد شده در دوره تابستان ۹۵ تا تابستان۹۶ است٬ نه اشتغال ایجاد شده در سه ماهه بهار و سه ماهه تابستان ۹۶».

مهر از اینکه دومین مقام اجرایی کشور٬ «این آمار را به گونه‌ای به مخاطبان القاء کرد که گویی در شش ماه نخست امسال در مجموع یک میلیون و ۴۹۸ هزار شغل جدید٬ یعنی بیش از یک و نیم برابر تکلیف و تعهد یک ساله دولت» ایجاد شده است٬ انتقاد کرد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است در سال برای ۹۷۰ هزار تن فرصت شغلی ایجاد کند. منتقدان دولت روحانی معتقدند دستگاه‌های دولتی در حل این مشکل موفق نبوده اند. به رغم این موضوع،‌دولت روحانی از عملکرد خود در این زمینه دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مرکز آمار ایران در بخش دیگری از سخنانش٬ کل جمعیت فعال در تابستان سال جاری را ۲۶ میلیون و ۹۸۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: در این مدت٬ سه میلیون و ۱۵۶ هزار تن نیز بیکار مطلق بودند.

به گزارش رسانه‌ها، بیکاری در ایران به مشکل بزرگ دولت حسن روحانی تبدیل شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز نهم مهر، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که با وجود نرخ بیکاری ۱۲ درصد در ایران، در برخی از شهرها میزان بیکاری ۶۰ درصد است.

وی با این حال به نام شهرهایی که میزان بیکاری در آنها بیش از ۶۰ درصد رسیده است، اشاره ای نکرده بود.

در مقابل٬ سخنگوی دولت روحانی،‌ اعلام نرخ بیکاری ۶۰ درصدی در برخی از شهرهای ایران از سوی وزیر کشور را تکذیب کرد.

محمدباقر نوبخت با اعلام اینکه «مرجع رسمی اعلام آمار بیکاری، مرکز آمار ایران و سایت این مرکز است»‌ گفت: «اعلام بیکاری نرخ ۶۰ درصد درست نیست، زیرا در تابستان امسال نرخ بیکاری کاهش یافته است».

با این حال وی نیز به نرخ بیکاری در شهرهای ایران اشاره‌ای نکرد.

XS
SM
MD
LG