لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

واکنش حسن نصرالله به تصمیم ترامپ درباره بلندی‌های جولان


سخنرانی‌های حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در سال‌های اخیر عمدتا به صورت تلویزیونی ایراد شده است
سخنرانی‌های حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در سال‌های اخیر عمدتا به صورت تلویزیونی ایراد شده است

دبیر کل حزب الله لبنان ضمن واکنش به سفر وزیر خارجه آمریکا به بیروت، اقدام دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را «توهین به جهان اسلام و جهان عرب» خواند.

حسن نصرالله روز سه شنبه ۶ فروردین، در یک سخنرانی گفت که حتی کشورهای دوست آمریکا در منطقه درباره مالکیت سوریه بر این منطقه اتفاق نظر دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه برخلاف سیاست چندین دهه گذشته ایالات متحده، حاکمیت اسرائیل را بر منطقه راهبردی جولان به‌ رسمیت شناخت.

بلندی‌های جولان آن بخش از خاک سوریه است که در جنگ شش‌روزه به تصرف اسرائیل درآمد، اما حاکمیت اسرائیل بر آن منطقه هیچ گاه از سوی جامعه جهانی به‌ رسمیت شناخته نشد.

این اقدام علاوه بر اعتراض سوریه و لبنان، اعتراض عربستان سعودی، کویت و بحرین را نیز به دنبال داشته است.

دبیر کل حزب الله لبنان اما می‌گوید که اقدام آمریکا در به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس/ اورشلیم، به عنوان پایتخت اسرائیل زمینه‌ساز این مسئله بوده است.

وی همچنین گفته که «باید پیش‌بینی کرد که ترامپ حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری را نیز به رسمیت بشناسد».

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ سرزمین‌های فلسطینی کرانه باختری و باریکه غزه را اشغال کرد اما با وجود خروج از غزه در سال ۲۰۰۵، این باریکه را همچنان در محاصره خود دارد و همزمان با ادامه تسلط بر بخش‌های وسیعی از کرانه باختری، به ساخت‌وسازها در یهودی‌نشین‌های این مناطق ادامه داده است.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به تجلیل از ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پرداخت و گفت که حزب الله با سلاح‌های ایرانی با اسرائیل مبارزه کرده است.

این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از سفر به بیروت گفته‌ بود، تمام مقام‌های لبنان که با او دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، بر «اهمیت حفظ قدرت سیاسی کشورشان به دور از دستان مداخله‌گر جمهوری اسلامی ایران» اتفاق‌نظر دارند.

با استفاده از شبکه‌های المیادین و العالم و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG