لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

خطیب‌زاده: درباره حمله به کشتی شهرکرد، انگشت اتهام سوی اسرائيل دراز است


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است در ماجرای حمله به کشتی شهرکرد، «انگشت اتهام» به سوی اسرائيل دراز است.

او که صبح روز دوشنبه، ۲۵ اسفند در یک نشست خبری سخن می‌گفت، ارائه جزییات بیشتر در این زمینه را به سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران واگذار کرد ولی گفت «محل جغرافیایی» حمله به این کشتی باعث شده که ایران دولت اسرائيل را متهم به حمله بداند.

آقای خطیب‌زاده با وجود متهم کردن اسرائيل، تاکید کرد اگر مشخص شود «کدام طرف‌ها در این عملیات خرابکارانه دست داشته‌اند»، ایران از همه گزینه‌ها «برای دفاع از حقوق خود» استفاده می‌کند.

کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» روز چهارشنبه ۲۰ اسفند در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه دچار سانحه شد.

سایت «نور نیوز» که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، روز ۲۳ اسفند به نقل از یکی از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده این حادثه اعلام کرد که بر اساس «موقعیت جغرافیایی» و «نحوه هدف قرار گرفتن کشتی» به «احتمال قوی» اسرائیل در این حادثه دست داشته است.

این کارشناس که به نام او اشاره نشده است، با اشاره به برخورد پرتابه‌های انفجاری از ارتفاع بالا به عرشه کشتی گفته است که می‌تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد.

سانحه برای کشتی شهرکرد دو هفته پس از آن رخ داد که یک کشتی باربری اسرائیل به نام «ام‌وی هلیوس ری» در آب‌های دریای عمان دچار انفجاری «مرموز» شد.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در حمله به این کشتی ویژه حمل خودرو متهم کرده‌اند. حکومت ایران اما این اتهام را قاطعانه رد کرده است.

از سوی دیگر، مقامات اسرائیلی تاکنون از اظهارنظر درباره سانحه مربوط به کشتی ایران شهرکرد خودداری کرده‌اند. اما یک منبع آگاه در امنیت دریایی پیشتر به خبرگزاری رویترز گفته بود که در هفته‌های اخیر، سه کشتی ایرانی دیگر هم هنگام عبور از دریای سرخ به دلایلی «ناشناخته» دچار سانحه و آسیب‌دیدگی شده‌اند.

نشریه «وال استریت جورنال» نیز روز ۲۱ اسفند گزارشی منتشر کرد مبنی‌بر این‌که از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون، اسرائیل دست‌کم ۱۲ کشتی حامل نفت ایران به مقصد سوریه را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، شماری از کشتی‌هایی هم که هدف حمله قرار گرفتند، حامل تسلیحات جمهوری اسلامی ایران بودند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه ۲۳ اسفند در واکنش به گزارش‌ها در خصوص حمله اسرائیل به نفتکش‌های حامل نفت ایران٬ گفت حاضر نیست در باره اقداماتی که کشورش انجام داده ابراز نظر کند.

XS
SM
MD
LG