لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

گزارشگران بدون مرز طرح مجلس ایران برای ممنوعیت انتشار اخبار برخی از رسانه‌های خارجی را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز طرح مجلس شورای اسلامی جهت ممنوعیت ورود خبرنگاران آمریکایی و بریتانیایی به ایران و انتشار اخبار برخی رسانه‌های غربی را محکوم کرد و خواستار پس گرفتن آن شد.

این نهاد مدافع آزادی رسانه‌ها روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با انتشار اطلاعیه‌ای این طرح را در راستای تشدید سانسور در عرصه اطلاع‌رسانی دانست و عنوان کرد که «همین امروز نیز خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران از لحظه ورود به کشور تحت مراقبت مسوولان جمهوری اسلامی هستند و آنها برای ماندن در ایران با نوعی سانسور در گزارش‌دهی رودرو هستند تا از خطوط رسمی ترسیم شده‌ی حکومتی فراتر نروند.»

۴۱ نماینده مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی را تهیه و تدوین کرده‌اند که براساس آن، ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و بریتانیایی که به گفته این نمایندگان «حامی تحریم» علیه ایران باشند، به کشور ممنوع شود.

در این طرح تاکید شده است که رسانه‌های داخلی، مجاز به انتشار اخبار این رسانه‌ها نیستند و متخلفان با مجازات حبس ۵ تا ۱۰ ساله و جزای نقدی مواجه خواهند شد.

رضا معینی، مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز اما می‌گوید که این طرح حتی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی نیز «وجاهت ندارد» و طرحی «مضحک» است، چرا که در جهانی که ما همه در آن زندگی می‌کنیم این رسانه‌ها را نمی توان حذف کرد.

به گفته او، این طرح از سوی دیگر ت«هدیدی علیه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور» نیز خواهد بود که «سرچشمه‌های اصلی اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل برای ایرانیان هستند».

آقای معینی در نهایت گفت: «ما خواهان بازپس گرفتن این طرح برای قانون هستیم که به سیاست‌های آزادی‌ستیزانه جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود.»

کوشش این گروه از نمایندگان در محدودتر کردن آزادی رسانه‌ها در ایران در حالی صورت می‌گیرد که در تازه‌ترین جدول رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز از وضعیت کشورها در زمینه آزادی رسانه، ایران با یک پله سقوط نسبت به سال قبل، در میان ۱۸۰ کشور جهان در پله ۱۷۴ قرار گرفته است.

با استفاده از اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز و گزارش رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG