لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

اولیانوف: آمریکا ظاهرا متن نهایی را پذیرفته است، منتظر روشن شدن موضع ایران هستیم


میخائیل اولیانوف،‌ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوها برای احیای برجام
میخائیل اولیانوف،‌ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوها برای احیای برجام

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوها برای احیای برجام در مصاحبه‌ای گفت که «ظاهرا آمریکا – با متن پیشنهادی در آخرین دور گفت‌وگوها در وین – موافقت کرده، اما ایران هنوز موضع خود را در مورد این متن مشخص نکرده است».

میخائیل اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری روسی «تاس» که روز یکشنبه ۲۳ مرداد منتشر شد، پیش‌بینی کرد در صورتی‌که همه‌چیز به خوبی پیش برود، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برنامه هسته‌ای ایران ظرف چند روز آینده حاصل خواهد شد.

این دیپلمات روس در عین حال تصریح کرد او در مورد مسائلی که همچنان ممکن است از سوی تهران مطرح باشد و در نتیجه، سرنوشت نهایی توافق هسته‌ای با ایران گمانه‌زنی نخواهد کرد.

آقای اولیانوف یادآور شد که دستیابی به توافق نهایی تنها در صورتی ممکن است که همه کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات وین با نسخه متنی که در روز ۸ اوت (۱۷ مرداد) توسط هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا تنظیم شده است، موافق باشند.

او تاکید کرد که متن نهایی، متن اتحادیه اروپا نیست بلکه همه طرف‌های حاضر در مذاکراتی که از آوریل ۲۰۲۱ در حال انجام است، در تهیه و تدوین آن دخیل بوده‌اند.

نماینده روسیه همچنین گفت که «چنانچه اصلاحات و ایراداتی تازه به این متن وارد شود، دشوار بتوان آینده احیای برجام را پیش‌بینی کرد».

او افزود که هماهنگ‌کنندگان اروپایی چند اصلاحیه در متنی که هم‌اکنون روی میز است ایجاد کرده‌اند و ما باید منتظر روزهای آینده (دوشنبه و سه‌شنبه) باشیم.

در واکنش‌ به گزارش‌هایی مبنی‌بر اعطای برخی امتیازهای احتمالی به جمهوری اسلامی در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در وین، صراحتا اعلام کرد که واشینگتن هیچ گفت‌وگویی برسر روند معامله‌های احتمالی تهران با شرکت‌های خارجی نداشته است.

پیشتر نشریه «پولیتیکو» گزارش داده بود که در پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، شهروندان غیرآمریکایی مجاز خواهند بود با نهادها و شرکت‌های ایرانی که با سپاه پاسداران تجارت می‌کنند، وارد معامله شوند.

کاهش احتمالی فشار بر ایران بر سر فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران و روابطش با دیگر نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی در ایران، در شرایطی مطرح است که پیشتر جمهوری اسلامی خواهان خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی شده از سوی وزارت خارجه آمریکا شده بود؛ خواسته‌ای که از سوی واشینگتن رد شد.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۱ مرداد در پاسخ به رادیو فردا پیرامون گزارش اخیر وال استریت جورنال در مورد مسئله چالش‌برانگیز پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحث احیای برجام گفت که «ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد و رویکرد واشینگتن در پشتیبانی از حفظ استقلال و ماموریت اصلی آژانس تغییر نخواهد کرد».

خبرگزاری دولتی ایرنا در همین روز به نقل از یک دیپلمات ایرانی که نامش فاش نشده است،‌ نوشت که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواست‌های خود اطمینان حاصل کند.

پس از چندین روز گفت‌وگوی فشرده کارشناسی و سیاسی در وین، هیات‌های مذاکره‌کننده از روز ۱۷ مرداد به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا با مقام‌های ارشد کشورشان درباره آخرین متن توافق احتمالی مشورت کنند.

مقام‌های غربی تاکید کرده‌اند که متن تهیه شده آخرین پیشنهاد کشورهای درگیر در مذاکرات است و ایران باید با اتخاذ تصمیم سیاسی، نظر نهایی خود را اعلام کند.

با استفاده از گزارش‌های خبری تاس، توئیتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG