لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

گروه‌های فلسطینی وابسته به جمهوری اسلامی گرفتار «بحران مالی جدی» شده‌اند


دیدار رهبران گروه‌های فلسطینی با خامنه‌ای
دیدار رهبران گروه‌های فلسطینی با خامنه‌ای

رسانه‌های فلسطینی از «بحران مالی جدی» گروه‌های فلسطینی عمدتا وابسته به جمهوری اسلامی خبر داده‌ و اعلام کرده‌اند که این بحران همزمان با آغاز اعتراضات سراسری در ایران ایجاد شده است.

روزنامه فلسطینی «القدس» روز یکشنبه ۲۰ آذر، به نقل از منابع آگاهی که نامی از آنان برده نشده، فاش کرد که گروه‌های فلسطینی عمدتا وابسته به منابع مالی جمهوری اسلامی، اکنون به دلیل قطع کمک‌های مالی جمهوری اسلامی گرفتار بحران مالی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این گروه‌ها اکنون برای پرداخت حقوق مقام‌ها و اعضا و همچنین فعالیت‌های مختلف خود دچار مشکل شده‌اند.

دلیل عدم پرداخت پول از سوی جمهوری اسلامی به این گروه‌ها مشخص نیست، اما منابع آگاه اضافه کردند که ممکن است به اوضاع داخلی ایران مربوط باشد.

اعتراضات سراسری ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در اواخر شهریورماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی که از پیش از این اعتراضات نیز با مشکلات کسری بودجه مواجه بود، در این مدت حقوق نیروهای انتظامی خود را افزایش داد.

روزنامه القدس به نقل از منابع آگاه خود افزود که اکنون ممکن است برخی از موسسات وابسته به برخی گروه‌های فلسطینی به دلیل ناتوانی از پرداخت حتی قبوض برق خود، از فعالیت باز بمانند.

این روزنامه نامی از گروه مشخصی ذکر نکرده، اما تاکید کرده که چندین گروه فلسطینی از جمله گروه‌های نظامی وابسته به جنبش فتح و گروه‌های فعال در غزه مثل «جهاد اسلامی فلسطین» و «جبهه مردمی آزادی فلسطین» عمدتا به کمک مالی ایران وابسته هستند.

جمهوری اسلامی همواره بر حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله لبنان تاکید کرده، اما هیچ وقت اطلاعات مشخصی از این کمک‌های خود منتشر نکرده و منابع مختلف، اعداد و ارقام متفاوتی در این زمینه مطرح کرده‌اند.

در دی‌ماه سال گذشته، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ۷۰ میلیون دلار به این جنبش فلسطینی پول داد تا «قوای بازدارندگی» خود را در برابر اسرائیل بسازد.

مهرماه سال ۹۷ نیز گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است.

همچنین بر اساس برآورد رسانه‌های اسرائيلی کمک‌های سالانه ایران به حزب‌الله لبنان، متناسب با وضعیت اقتصادی ایران بین ۲۰۰ میلیون دلار تا ۸۳۰ میلیون دلار در سال نوسان داشته و کمک‌های ایران به گروه‌های فلسطینی نیز در برخی سال‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در سال ۱۳۹۹، خبر پرداخت ۲۲ میلیون دلار پول نقد توسط قاسم سلیمانی و جاسازی آن در ساک‌های ۹ نفر از اعضای جنبش فلسطینی «حماس» در جریان سفرشان به تهران جنجال‌برانگیز شد.

نگرانی رهبران جهاد اسلامی

در اوایل ماه جاری میلادی، یک منبع نظامی آگاه از جهاد اسلامی فلسطین به منبع خبری «المانیتور» گفت که رهبران این گروه نگران اعتراضات ایران هستند زیرا «جهاد اسلامی عمدتا به حمایت مالی و نظامی ایران وابسته است.»

جهاد اسلامی به شکل سازمانی است که به قاچاق سلاح پرداخته و تاکنون مسئولیت چندین حمله انتحاری علیه شهروندان اسرائیلی‌ها را برعهده گرفته و به‌ویژه هدایت یک حمله انتحاری علیه اتوبوسی در مسیر تل‌آویو به بیت‌المقدس را در سال ۱۹۸۹ برعهده داشت که طی آن ۱۶ نفر کشته شدند.

گروه جهاد اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، آمریکا، کانادا و چندین کشور و نهاد بین‌المللی دیگر قرار دارد.

این گروه که در سال ۱۹۸۱ موسسانش با الهام از روح‌الله خمینی و انقلاب ۵۷ ایران تاسیس شد، بر اساس گزارش‌ها، اکنون به حالت یک شرکت تابعه و تحت مالکیت کامل جمهوری اسلامی درآمده است.

معترضان ایرانی در بیش از ده سال گذشته، همواره در اعتراضات خود شعارهایی چون «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را در مخالفت با سیاست جمهوری اسلامی در حمایت از گروه‌های نیابتی سر داده‌اند.

اما علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی، دی‌ماه سال ۹۸ در یک سخنرانی عمومی، معترضانی را که این شعار را مطرح کردند، «فریب‌خورده» نامید.

با استفاده از گزارش‌های القدس و المانیتور

XS
SM
MD
LG