لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

تصاویر سینماگران ایرانی با شعار «زن زندگی آزادی» چگونه از جشنوارهٔ کن سر در آورد؟


نمایشگاه تصاویر سینماگران ایرانی با شعار «زن زندگی آزادی» در کن فرانسه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:39 0:00

نمایشگاه تصاویر سینماگران ایرانی با شعار «زن زندگی آزادی» در کن فرانسه

از ابتدای برگزاری دوره هفتادوهفتم جشنوارهٔ کن، تصاویر بزرگی از سینماگران ایرانی با شعار «زن زندگی آزادی» در ورودی هتل مجستیک شهر کن، محل اقامت مهمانان ویژهٔ جشنوارهٔ معروف این شهر، به نمایش درآمده است.

ناصر تقوایی، جعفر پناهی، سهیلا گلستانی، شیرین نشاط، گلشیفته فراهانی، بهمن قبادی، مرضیه وفامهر، عبدالرضا کاهانی، حسین رجبیان، کیوان کریمی، سحر مصیبی، سپیده فارسی، فاطمه معتمدآریا و همایون غنی‌زاده سینماگرانی هستند که تصاویرشان در این برنامهٔ ویژه به نمایش درآمده است.

به‌گفتهٔ برپاکنندگان این برنامه، سینماگرانی که تصاویرشان در هتل اصلی جشنوارهٔ کن به نمایش درآمد، زیر فشار و سانسور به فعالیت پرداختند و برخی از آن‌ها مجبور به خروج از ایران شدند.

در توضیحی که پیرامون این تصاویر در هتل مجستیک نصب شده، آمده است که «این هنرمندان راویانی هستند که به‌خاطر بیان خلاقانه‌شان سانسور شده‌اند. هرکدام از آن‌ها برای بیان این خواسته که زنان شنیده و دیده شوند، بهایی پرداخته‌اند. نبرد برای حقوق زنان بی‌زمان و جهانی است.»

این برنامه که در نوع خود کم‌سابقه است، به مدیریت پاتریک ناسون، عکاس بلژیکی، و فدرا فاتح حقوقدان ایرانی آمریکایی برپا شده است.

پاتریک ناسون
پاتریک ناسون

آقای ناسون دربارهٔ اجرای این برنامه و دلیل توجهش به سینماگران ایرانی به پادکست «صحنۀ» رادیو فردا چنین گفت:

«باید برای آن‌ها کاری انجام می‌دادیم، برای این زنان و مردان باید می‌جنگیدیم. چون برای اولین بار بود که مردان برای زنان زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند. چند ماه پیش این ایده را داشتیم که از سکوی جشنوارهٔ کن با گسترهٔ وسیع دیده‌شدنش استفاده کنیم تا این موج شجاعانهٔ زنان و مردان را ترویج کنیم، با در نظر گرفتن این حقیقت که خودشان نمی‌توانند این خواسته را ابراز کنند.»

آقای ناسون عکاسی از این چهره‌ها را یکی از بهترین پروژه‌هایش توصیف کرد و گفت:

«احساس می‌کردم برای عکاسی به نوعی دوربین ندارم بلکه اسلحه‌ دارم، چراکه می‌دانستم با هر عکسی که می‌گیرم، می‌توانم این افراد را به دردسر بیندازم. نه فقط خودشان را بلکه خانواده و اطرافیان‌شان را که همچنان در ایران زندگی‌ می‌کنند. مواجهه با این واقعاً سخت بود اما دیدار با این سینماگران و عکاسی از آن‌ها بسیار خوشایند بود. از سوی دیگر احساس می‌کردم در چیزی دارم مشارکت می‌کنم که می‌تواند به بازداشت و مشکل برایشان منجر شود.»

اجرای برنامه‌ای برای گرامیداشت سینماگران ایرانی با کمک افراد مختلفی برای مشاوره و هماهنگی انجام شد. وحید راستگو از جمله افراد همکار در اجرای این برنامه به‌عنوان مدیر هنری بود.

او دربارهٔ روند انجام این برنامه و نحوهٔ انتخاب سینماگران برای نمایش تصویرشان به پادکست صحنه گفت: «فهرست طولانی از سینماگران مختلفی که سانسور شده‌اند تهیه کردیم و شروع به تماس گرفتن با آن‌ها کردیم. پروژه را توضیح دادیم اما برخی به دلایل مختلف مایل به حضور در این برنامه نبودند. نهایتاً به فهرست فعلی رسیدیم.»

آقای راستگو می‌گوید اجرای این برنامه صرفاً با تأمین مالی برپاکنندگان اصلی آن پاتریک ناسون و فدرا فاتح ممکن شد و از هیچ گروه و سازمان و نهادی کمک مالی گرفته نشد.

عبدالرضا کاهانی، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده، یکی از سینماگرانی است که تصویرش در مقابل هتل مجستیک به نمایش درآمد.

آقای کاهانی که خود در جشنوارهٔ کن امسال حضور پیدا کرده، نگاهش دربارهٔ این برنامه را در گفت‌وگو با پادکست «صحنه» رادیوفردا چنین توضیح داد:

«تا جایی که اطلاع دارم، مدت‌ها برنامه‌ریزی این پروژه در حال انجام بود. نکتهٔ جالب برایم سفر پاتریک به قاره‌های مختلف جهان برای عکاسی از سینماگران ایرانی بود. این خودش نبودِ ما در زیر یک سقف و به‌نوعی آوارگی ما را نشان می‌دهد که چه شرایطی داشتیم و حالا در این نقطه قرار گرفتیم. جای خیلی‌های دیگر در این پروژه خالی است که من درباره‌اش پرسیدم و پاسخ گرفتم که زمان محدود بود و دسترسی به برخی ممکن نشد. با این حال ما نمایندگان کسانی هستیم که به سختی کار کردند و من خوشحالم که تصویری در این پروژه دارم.» آقای کاهانی دربارهٔ دلایل پذیرش حضور در این پروژه نیز چنین می‌گوید:

«احساس کردم که با این کار می‌توانم قدمی بردارم تا صدای سینماگران ایرانی را بازتاب دهم و از طرف دیگر هر کاری که عاملی برای ناراحت شدن حاکمان ایران شود، برایم خوشایند است و چون می‌دانم مردم خوشحال می‌شوند، بی‌درنگ پذیرفتم.»

تعدادی از سینماگرانی که در تصویرشان در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در جشنوارهٔ کن به نمایش درآمد، ساکن ایران هستند. عکاسی از آن‌ها را مجید سعیدی، عکاس شناخته‌شده، انجام داد. آقای سعیدی دربارهٔ این عکس‌ها به پادکست «صحنه» چنین توضیح داد:

«به دلایلی این پروژه زمان کمی داشت، بنابراین پروژهٔ سنگینی بود. دربارهٔ موارد اجرایی من هیچ دخل و تصرفی نداشتم و تمام این امور با نظر آقای پاتریک انجام شد. باتوجه به این‌که باید تمام پرتره‌ها لِوِل و نور و قاب یکسانی می‌‌داشتند، تجربهٔ جالبی بود. تصویر استاد ناصر تقوایی را هم از مجموعهٔ شخصی مریم زندی گرفتیم چون به آقای تقوایی دسترسی نداشتیم. تصویر بسیار بسیار عالی‌ای هم هست.»

این نمایشگاه ویژه تا پایان دوره هفتادوهفتم جشنوارهٔ کن در ورودی هتل مجستیک برپا می‌ماند.

به پیشواز هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن
please wait

No media source currently available

0:00 0:23:06 0:00
لینک مستقیم
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG