لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

ایران: اوپک ارز جدیدی را جایگزین دلار کند


محمود احمدی نژاد همچنین پیشنهاد کرد تا بورس نفتی جدیدی راه اندازی شود.
محمود احمدی نژاد همچنین پیشنهاد کرد تا بورس نفتی جدیدی راه اندازی شود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه در اجلاس سران اوپک در رياض خواستار آن شد که اين سازمان ارز جديدی را به جای دلار مبنای معاملات نفتی قرار دهد.


وی که در دومين روز از نشست سران کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، سخنرانی می کرد به کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت که « خسارت ناشی از اين امر، اقتصاد جهانی به ويژه کشورهای صادر کننده انرژی را تحت تاثير جدی قرار داده است.»


محمود احمدی نژاد در اين زمينه از اعضای اوپک خواست تا ترکيبی از ارزهای معتبر مبنای معاملات قرار گيرد و يا کشورهای عضو، ارز جديدی را مبنای معاملات قرار دهند.


جمهوری اسلامی ايران و ونزوئلا پيش از برگزاری اجلاس سران اوپک، در نشست وزاری امور خارجه اين سازمان درخواست کرده بودند که لزوم جايگزينی يورو به جای دلار در بيانيه پايانی اين نشست گنجانده شود ولی عربستان با اين درخواست مخالفت کرده بود.


جمهوری اسلامی ايران و ونزوئلا پيش از برگزاری اجلاس سران اوپک، در نشست وزاری امور خارجه اين سازمان درخواست کرده بودند که لزوم جايگزينی يورو به جای دلار در بيانيه پايانی اين نشست گنجانده شود ولی عربستان با اين درخواست مخالفت کرده بود.

کاهش ارزش دلار در ماه های اخیر نگرانی های زیادی را در میان کشورهای جهان بر انگیخته است و سبب تلاطم در بازارهای جهانی نفت، طلا و سایر فلزات قیمتی شده است.


ایران اعلام کرده که برای کاهش اثرات پایین رفتن ارزش دلار از برخی خریداران خواسته است تا بهای نفت وارداتی را به یورو یا ین بپردازند.


رييس جمهوری اسلامی ايران می گويد که «عليرغم بالا رفتن ظاهری قيمت، با توجه به کاهش بيش از ۴۵ درصدی ارزش دلار ظرف دو سه سال گذشته، هنوز با قيمت واقعی خود فاصله زيادی دارد.»


وی آمريکا را متهم کرد که « تلاش می کند آثار منفی کاهش ارزش دلار را کتمان نمايد ولی قرائن و شواهد فراوان حکايت از تداوم کاهش ارزش دلار دارد که به تبع آن مشکلات نيز افزايش خواهد يافت.»


آقای احمدی نژاد همچنين در سخنرانی خود به اعضای اوپک پيشنهاد کرد که به کمک هم بورس نفت جديدی را شکل دهند، ذخاير ارزی خود را به ارزهای معتبر ديگری تبديل کنند و برنامه جامعی را برای توليد و مصرف تدوين نمايند.


انتقاد از «تهديد به جنگ»


موضوع حمله احتمالی آمريکا به جمهوری اسلامی و تحريم ها عليه صنعت نفت و گاز ايران از ديگر محورهايی بود که رييس جمهوری ايران در سخنرانی خود به آنها به طور غير مستقيم اشاره کرد.


وی گفت: « ايجاد نا امنی و گسترش سايه تهديد و جنگ از ناحيه برخی قدرت های زورگو به خصوص در بعضی از مناطق انرژی خيز جهان، علاوه بر ايجاد التهاب روانی در بازار انرژی تاثيرات منفی بر صيانت از منابع انرژی و توسعه سرمايه گذاری ها گذاشته است.»


آمريکا با اعمال تحريم های گسترده ای بر روی صنايع مختلف ايران به طور مشخص صنعت نفت و گاز را هدف قرار داده و شرکت های نفتی آمريکايی را از سرمايه گذاری در اين کشور منع کرده است.


ايالات متحده با تصويب قانونی در سال ۱۹۹۶ شرکت های خارجی نفتی را که بيش از ۲۰ ميليون دلار در صنعت نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند را مشمول تحريم قرار داده است.


با تشديد بحران بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، کشورهای غربی موانع بيشتری برای حضور تکنولوژی و انجام سرمايه گذاری های جديد در ايران ايجاد کرده اند و از تهران خواسته اند تا روند غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد را به حال تعليق درآورد.


اما اين جمهوری اسلامی ايران اين درخواست را رد کرده و آن را برای توليد برق حياتی دانسته است.


محمود احمدی نژاد بدون نام بردن از آمريکا گفته است که « خودخواهی ها و تصميمات نادرست يک دولت زياده طلب، آثار منفی فزاينده ای بر اقتصاد جهانی تحميل کرده است.»


وی از اعضای اوپک خواست تا در برابر آنچه که وی « تقاضای فزاينده و بعضا کاذب» عنوان کرد خويشتنداری نشان دهند و با کنترل توليد و عرضه نفت از نابودی ذخاير انرژی جلوگيری کنند.


اجلاس سران کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، که برای سومین بار است در تاریخ این سازمان برگزار می شود روز شنبه کار خود را در پایتخت عربستان آغاز کرد و روز یکشنبه نیز به کار خود پایان داد.


XS
SM
MD
LG