لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

ارتش ایران: بستن تنگه هرمز «خیالبافی» نیست


دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران.(عکس: ایرنا)
دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران.(عکس: ایرنا)

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریای ناتو که تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز را «خیالبافی» خوانده بود، بار دیگر بر توان ایران بر بستن این تنگه در صورت حمله نیروهای خارجی تاکید کرد.


دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، در پاسخ به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، که نظر وی را درباره اظهارات فرمانده ناتو جویا شده بود، گفت:«هرکس این مساله را باور ندارد، وارد عمل شود تا واقعیت ها را ببیند.»


دریادار دوم مائوری‌زیو جمیگنانی، فرمانده نیروی دریایی ناتو، در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ با اشاره به تهدید‌های ایران به بستن تنگه هرمز، با «خیالبافی» خواندن این موضع‌گیری‌ها، گفته بود که گذرگاه‌های بین‌المللی را نمی توان بست.


فرمانده ناتو این سخنان را در کویت و همزمان با ورود سه فروند کشتی پیمان آتلانتیک شمالی به منطقه گفته بود.


دریادار سیاری همچنین گفت که نیروهای تحت امرش « آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه تهدید» را دارند.


دریادار سیاری همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای خلیج فارس و دریای عمان با همکاری ایران بتوانند امنیت این آبراه را در دست بیرند و نیروهای خارجی از منطقه خارج شوند.


کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، که همگی هم‌پیمان آمریکا هستند بیم آن دارند که درصورت درگیری ایران و ایالات‌متحده ایران، اهدافی در این کشورها نیز مورد حمله قرار گیرد.


همچنین این نگرانی وجود دارد که درصورت درگیری نظامی در این منطقه جریان نفت از این خلیج فارس قطع شود. نزدیک به ۴۰ درصد نفت جهان از تنگه هرمز به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.


ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم مشمول چندین تحریم شورای امنیت شده است. مقام‌های آمریکایی نیز با وجود تاکید بر یک راه‌حل‌ مسالمت‌آمیز برای توقف برنامه هسته‌ای تهران، همواره اعلام کرده‌اند که گزینه نظامیرا نیز در مورد ایران در نظر دارند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG