لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

حضور سپاه در منطقه اقتصادی عسلویه گسترش می یابد


سپاه پاسداران ايران از تبدیل یک پایگاه نظامی دریایی به منطقه حفاظت دريايی در عسلويه و در مقابل محل استقرار ناوگان پنجم آمريکا در سوی ديگر خليج فارس خبر داد.

مرتضی صفاری، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران ايران روز دوشنبه، ۲۷ آبان ماه، در عسلويه اعلام کرد که اين منطقه حفاظت دريايی جديد سپاه، با ارتقای پايگاه دريايی «ثار الله» در ۳۰۰ کيلومتری شرق بندر بوشهر ايجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، او گفته است: علت ارتقای اين پايگاه نظامی دريايی ، تراکم «تردد ناوهای بيگانه» و حضور ناوگان پنجم ارتش آمريکا در منطقه مقابل عسلويه در کشور بحرين بوده است.

مرتضی صفاری همچنین گفته است: «ضرورت ايجاب می‌کرد که با ارتقای پايگاه دريايی ثارالله به منطقه، توان رزمی خود را در مقابل فضای ناامنی که بيگانگان در خليج فارس ايجاد کرده ‌اند افزايش دهيم.»

به گفته فرمانده نيروی دريايی سپاه، با تاسيس اين منطقه دريايی، تعداد مناطق حفاظتی دريايی سپاه در خليج فارس که کنترل یک هزار و ۲۰۰ کيلومتر مرز دريايی ايران در خليج فارس را بر عهده دارد، به چهار منطقه افزايش يافته است و امکانات برای استقرار نيروها و تجهيزات بيشتر در اين منطقه تازه تاسيس فراهم شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای ۱۲۵ هزار نيروی رسمی است و مانند ارتش سه نيروی دريايی، زمينی و هوايی دارد.

دفاع از مرزهای ایران در خلیج فارس

شهريور ماه گذشته، يحيی رحيم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور نظامی آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران اعلام کرد که مسئوليت دفاع از مرزهای ایران در خليج فارس به نيروی دريايی سپاه پاسداران و دفاع از دريای عمان و خزر به نيروی دريايی ارتش واگذار شده است.

اين خبر پس از آن اعلام شد که تيرماه گذشته و به دنبال انتشار گزارش‌ هايی درباره احتمال تمرين ارتش اسرائيل برای حمله هوايی به تاسيسات هسته ای ايران در رسانه‌های جهان، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، از « کنترل خروج نفت» از تنگه هرمز در واکنش به هر نوع حمله به ايران خبر داد.

اوايل آبان ماه گذشته نیز، نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی که مسئولیت دفاع از مرزهای ایران در دریای عمان را بر عهده دارد، اعلام کرد که یک پايگاه دريايی «دفاعی» در شرق تنگه هرمز و در محدوده دريای عمان تاسیس کرده است.


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت، بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی صادر مي ‌شود.

گمانه زنی‌ها از احتمال حمله به تاسیسات هسته ‌ای جمهوری اسلامی، در پی بالاگرفتن تنش میان تهران و جامعه جهانی بر سر پرونده هسته‌ ای ایران مطرح شد.

اسرائيل و آمريکا ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ‌ای متهم می کنند. ايران اين اتهام را رد و هدف از تعقیب برنامه هسته ای خود را توليد برق عنوان می کند.

سرپيچی ايران از خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم و پاسخ به سوالات بازرسان آژانس موجب تصويب سه قطعنامه تحریمی شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته‌ای ايران شده است.

آمريکا اعلام کرده است که درباره مسئله هسته‌ای ايران پايبند به راه حل سياسی است اما گزينه نظامی را هم مد نظر دارد. از سوی دیگر اسرائیل، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی برای امنیت خود می‌ داند.


XS
SM
MD
LG