لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

«کارخانه‌های رنگ‌سازی ایران برای واردات مواد اولیه با مشکل روبرو شده‌اند»


درحالی که مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی بارها گفته‌اند، تحریم‌های جهانی علیه ایران بی‌ اثر بوده است، گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که کارخانه‌ای تولید رنگ در ایران به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای انتقال ارز به خارج از کشور با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شده‌اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی از نایاب شدن رنگ در بازارهای تهران به دلیل بروز مشکل در انتقال ارز از کشور خبر داده است.

در این گزارش به نقل از دست‌اندرکاران بازار رنگ در تهران آمده است، در ده روز گذشته به دلیل افزایش بهای دلار و نیز «تشدید فشارهای تحمیلی در فضای اقتصاد جهانی»، کارخانه‌های تولیدکننده رنگ در ایران با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند‌ و به همین دلیل رنگ به یکی از کالاهای نایاب در بازار تهران تبدیل شده‌است.

یک رنگ‌فروش در تهران با بیان این که بخش قابل توجهی از مواد اولیه ساخت رنگ در کارخانه‌های داخلی مانند تیتان و اسیدهای چرب از خارج وارد می‌شود، گفته است: «به تازگی برخی طرف‌های خارجی پس از دریافت پول سفارش آن را به طرف‌های ایرانی بازگردانده‌اند و از تحویل مواد مورد نیاز کارخانه‌های داخلی خودداری کرده‌اند.»

در این میان شهلا چپ‌نویس، مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ ایران با تایید مشکلات پیش آمده برای واردات مواد اولیه ساخت رنگ به کشور گفته است: «درحال حاضر کارخانه‌های سازنده رنگ برای تهیه مواد اولیه خارجی از یکسو با مشکل حواله کردن ارز و از سوی دیگر با مشکل افزایش بهای دلار مواجه هستند.»

وی با بیان این که بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حال تلاش برای رفع این مشکل است، افزوده است: «کارخانه‌های رنگ سازی مانند سایر تولیدکنندگان و صنعت‌گرانی که بخشی از مواد اولیه خود را از خارج وارد می‌کنند، تابع نوسانات بازار ارز و تحولات مربوط به مبادله ارزی هستند و بنابراین مشکل پیش‌ آمده فراگیر و گسترده ‌است.»

چندی پیش محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود، تحریم‌های بین‌المللی «دستگاه‌ها و صنایع ایران را زمین‌گیر کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در خرداد ماه سال جاری چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را به دنبال سرپیچی جمهوری اسلامی از تن دادن به درخواست این شورا برای متوقف ساختن فعالیت‌های حساس اتمی‌اش، تصویب کرد.

به دنبال تصویب این قطعنامه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

همچنین افزون بر تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز هر کدام محدویت‌های یک‌جانبه‌ تازه‌ای در مراودات تجاری خود با ایران در نظر گرفته‌اند و امارات متحده عربی نیز که یکی از بزرگترین طرف‌های تجاری ایران است، به تازگی محدودیت‌هایی در انتقال ارز برای مشتریان ایرانی خود اعمال کرده است.

با این همه مقام‌های عالی‌رتبه جممهوری اسلامی ایران همواره منکر تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنعت و اقتصاد ایران شده و حتی از تحریم‌ها به عنوان عاملی مثبت هم یاد می‌کنند.

چندی پیش محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر خود به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت و گویی با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفته بود: «ملت ما نیازی به آمریکا ندارد... حتی اگر دولت آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد و صد برابر کند، و حتی اروپا نیز در تحمیل تحریم‌های سنگین‌تر به آمریکا بپیوندد، ما در ایران در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم.»

چنین سخنانی در حالی بیان می‌شود که به دنبال افزایش ناگهانی ارزش برابری در ایران در روزهای گذشته، بسیاری از کارشناسان دلیل آن را کاهش میزان ارزهای خارجی در بازار داخلی تحت تاثیر توقف مراسلات بانکی از طریق دوبی اعلام کرده بودند.

چند روز پیش نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌‌جورنال در گزارشی در باره محدودیت‌های تازه اعمال شده از سوی امارات متحده عربی علیه بانک‌های ایرانی اعلام کرده بود، این کشور مناسبات خود را با تعدادی از بانک‌های ایرانی که در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند قطع کرده است.

این روزنامه به نقل از چند بازرگان ایرانی که در دوبی فعال هستند، نوشته بود، در ماه‌های اخیر نقل و انتقال ارز برای تجار، حتی در مورد مبالغ اندکی که به ده هزار دلار هم نمی‌رسد، بسیار دشوار شده است.

براساس این گزارش مالزی نیز اخیراً فعالیت شعبه بانک ملت ایران را در آن کشور متوقف کرده و چندی پیش نیز ژاپن و کره جنوبی نیز چنین تصمیمی گرفتند. بانک ملت از جمله بانک‌های ایرانی است که به خاطر ارتباط با فعالیت‌های مالی برنامه هسته‌ای ایران در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل متحد و دولت آمریکا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG