لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

«ملوانان بريتانيايی در آب های عراق نبوده اند»


۱۵ ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، توسط نیروهای نظامی ایران دستگیر شدند.
۱۵ ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، توسط نیروهای نظامی ایران دستگیر شدند.

روزنامه تايمز چاپ لندن بر اساس اسناد وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرده است ملوانان بريتانيايی که سال گذشته توسط ایران در خلیج فارس دستگیر شدند، برخلاف ادعای رسمی بریتانیا، در زمان دستگیری در آب های عراق نبوده اند.


۱۵ ملوانان نظامی بريتانيا روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، توسط نیروهای نظامی ایران دستگیر شدند. ایران اعلام کرده بود که قایق های نظامی بریتانیایی وارد آبهای ایران شده بودند.


اما دولت بريتانيا اعلام کرده بود ملوانان نيروی دريايی اين کشور در آب های عراق دستگير شده اند.


روز شمار دستگيری ملوانان بريتانيايی توسط نيروهای ايرانی


ملوانان دو هفته بعد از دستگيری در حالی که اين مسئله به یک بحران بين المللی بدل شده بود، طی مراسمی در تهران با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران دیدار کردند و سپس آزاد شدند.


انتشار اسناد وزارت دفاع بريتانيا


روزنامه تايمز با استناد به اسناد وزارت دفاع بريتانيا که بر اساس قانون آزادی اطلاعات در بريتانيا منتشر شده اعلام کرده است که ملوانان بريتانيايی در آب های اروند رود در «مرز مورد اختلاف دو کشور» دستگير شده اند.


به گزارش تايمز، نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در نقشه های خود به طور يک جانبه مرزهای آبی ايران و عراق را تعيين کرده بودند که همين مسئله باعث اشتباه نيروهای بريتانيايی شده است.


بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير، خط مرز بين ايران و عراق در اروند رود، روی عميق ترين نوار بستر اين رود کشيده شده است و آنچه از سوی روزنامه تایمز، «آب های مورد اختلاف» توصیف کرده، بر اساس اعتبار بین المللی این قرارداد، آب های ایران محسوب می شود.


در آستانه تیراندازی


به گزارش تايمز، در اسناد وزارت دفاع بريتانيا همچنين آمده است که نظاميان اين کشور، در آخرين پيام راديويی خود پيش از دستگيری ارسال کرده بودند، خواهان پوشش هوايی به وسيله هليکوپترهای نظامی شده اند و همچنين پيش از دستگيری و ورود نيروهای ايرانی به قايق آن ها، دست به اسلحه برده اند.


در اسناد وزارت دفاع بريتانيا، علت بازداشت اين افراد «مشخص نبودن مرز دريايی بين ايران و عراق و وجود نداشتن هيچ گونه توافقی بين ايران و نيروهای ائتلاف در باره عمليات آن ها در آب های مرزی» عنوان شده است.


وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرده است که نمی تواند فورا به گزارش روزنامه تايمز واکنش نشان دهد.


XS
SM
MD
LG