لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

میردامادی: سپاه سعی در موجه جلوه دادن حرف‌های رهبر دارد


سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس
سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس

على فضلى، فرمانده سپاه سیدالشهدای تهران، با نامیدن معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى به عنوان «عوامل اغتشاشات»، آنها را متهم کرد که چهار لشکر انسانى سازماندهى کرده بودند. این مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره به «سازمان رأی» اشاره کرد و گفت: آنها «با ۳۰۰ هزار عضو به صورت هرمی به هم متصل بودند.»

علی فضلی همچنین معترضان به نتایج انتخابات را متهم کرد که با اتصال گروه‌هایی از داخل کشور با گروه‌های خارجی، در پی براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی ایران بودند.

فرمانده سپاه سیدالشهدای تهران گفت: «تشکیل هیئتی برای صیانت آرا و ۲۰ کمیته تحت عناوین زنان، جوانان، دانش‌آموزان و ... با هدف هدایت همه اقشار جامعه به کمک ماهواره‌ها و دست آخر تجمع در مقابل وزارت کشور نیز در ادامه این انقلاب نرم صورت گرفت.»

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار در پاریس، که در روزهای انتخابات ریاست جمهوری در تهران بود، درباره سخنان فرمانده سپاه سیدالشهدا تهران به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای میردامادی، ارزیابی شما از سخنان اخیر فرمانده سپاه تهران چیست؟

سراج‌الدین میردامادی: وقتی آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی و نقطه اتکای جریان حاکم حرفی را مطرح کرده و یا خطی را مشخص می‌کند، سایر سطوح تحت امر او سعی می‌کنند حرف او را اثبات کنند و برای سخنان آقای خامنه‌ای نشانه‌هایی پیدا کنند تا نشان دهند این حرف درست و موجه بوده است.

واژه «کودتای نرم» را از همان روزهای اول آقای خامنه‌ای مطرح کرده و رسانه‌چی‌های جریان اصولگرا در ایران و فرماندهان نظامی سعی می‌کنند این مسئله را اثبات کرده و نشانه‌هایی را برای آن پیدا کنند. حرف سردار فضلی هم در همین راستا است.

«سازمان رأی» چیزی بود که در ستاد آقای موسوی تحت عنوان شبکه جذب آرای ملت ایران تشکیل شده بود و به صورت هرمی کار می‌کرد، یعنی هر فردی می‌توانست دیگری را قانع کند که به آقای موسوی رأی بدهد و فرد دوم به همین شکل افراد دیگری را قانع می‌کرد و شبکه‌ای برای جذب آرا ایجاد شده بود.

همچنین کمیته صیانت از آرا و سایر گروه‌هایی که در ستاد کار می‌کردند، کارشان تبلیغاتی و در راستای فعالیت‌های ستاد انجام می‌شد. البته بعداً خیل عظیمی مردمی که عضو ستاد آقای موسوی بودند به عنوان یک شهروند در برابر تقلب انتخاباتی و سرکوب‌ها وارد میدان شدند و این جمعیت هیچ سازماندهی نداشتند و اعتراضات کاملاً‌خودجوش و مردمی بود.

  • شما به زمان پیش از انتخابات و ایجاد کمیته‌هایی برای جلب آرای مردم اشاره کردید و شاهد برگزاری انتخابات در ایران بودید و تحولات قبل از آن را هم پیگیری می‌کردید. فرماندهان سپاه و هواداران دولت به نامزدهای اصلاح‌طلب و هواداران آنها اتهام می‌زنند که به دنبال براندازی نظام بوده‌اند، آیا به نظر شما این اتهام صحت دارد؟

به هیچ عنوان این طور نبود و نمی‌توان این اتهام را درست تلقی کرد. اتفاقاً ستادهای آقای موسوی که توسط شورای سیاست‌گذاری اداره می‌شد، بیشتر متشکل از نیروهای ارزشی و معتقد به خط آیت‌الله خمینی بودند که خود آقای موسوی این افراد را گزینش کرده بود.

کار اصلی در ستاد مرکزی استان تهران انجام می‌شد و ستادهای اصلاح‌طلبان، ستاد ۸۸ و پویش به طور جداگانه کار می‌کردند و یک سری هماهنگی‌های کلی با ستاد آقای موسوی داشتند.

جریانی که آقای موسوی در ستاد مرکزی خود، ستادهای ۲۰ گانه در شهر تهران و ستادهای استانی داشت کاملاً جریانی معتقد به نظام جمهوری اسلامی بود و هیچ فردی در این ستادها نبود که ضمن فعالیت تبلیغاتی برای انتخابات به دنبال برنامه‌ریزی برای آشوب و براندازی نظام جمهوری اسلامی باشد.

  • فرمانده سپاه سید الشهدای استان تهران گفته است که چهار لشکر انسانی سازماندهی شده و با اتصال گروه‌های داخل کشور و گروه‌هایی خارج از ایران، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در پی براندازی نرم بودند. تا چه حد این صحبت‌ها درست است؟

این اتهام کاملاً بی‌اساس است. حتی من به خاطر دارم در شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخاباتی آقای موسوی همکاری و مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران ممنوع اعلام شد و این ممنوعیت در سطوح مختلف ستاد و تا آخرین روز و حتی چند روز پس از انتخبات هم رعایت شد.

هیچ همسویی و ارتباطی با رسانه‌های خارج از ایران وجود نداشت و با هیچیک از سفرا و مقامات خارجی ملاقاتی صورت نگرفت و هیچ همکاری برای فعالیت‌های مختلف با خارج از ستاد آقای موسوی و گروه‌های سیاسی داخل ایران صورت نگرفته بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG