لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

شکست ذوب‌آهن از حریف کره‌ای در فینال لیگ قهرمانان آسیا


تیم ذوب آهن ایران، در مسابقه پایانی لیگ قهرمانان آسیا، سه بر یک مغلوب ایلهوا سئونگنام از کره جنوبی شد و با وجود یک بازی تمام عیار در برابر پرقدرت‌ترین تیم باشگاهی شرق آسیا، نتوانست طلسم ۱۷ ساله قهرمانی برای فوتبال باشگاه‌های ایران را بشکند.

خط دفاعی ذوب آهن در برابر مردان باهوش، تکنیکی و سریع تیم تهاجمی کره هرچه داشت رو کرد، اما هر اشتباه در جای‌گیری، موقع‌شناسی و پوشش، یا به گل حریف و یا به ایجاد خطرهای پرتعداد بر دروازه شهاب گردان انجامید.

در حالی که ذوب آهن برخلاف همه دیدارهای خارج از خانه با حالتی تهاجمی بازی را آغاز کرد و بیشتر در زمین تیم کره‌ای بود، سئونگنام کم کم بر بازی مسلط شد و با بازیکنان سریع خود عزم برای رسیدن به قهرمانی را نشان داد. در پایان نیمه نخست سئونگنام در حالی با برتری یک بر صفر به رختکن رفت که ذوب آهن هم با همه وجود بازی کرد و چشم از دروازه حریف برنداشت.

در ورزشگاه المپیک توکیو در ژاپن، ذوب آهن در نیمه نخست یک بازی حساب شده و هوشیارانه را با پوشش کامل بازیکنان از یکدیگر در دستور کار داشت، اما برای یک لحظه (دقیقه ۲۹) این نظم در دفاع بر هم خورد تا جای‌گیری غلط مدافعان در دهانه دروازه شهاب گردان در پی یک پرتاب بلند اوت از راست بر هم ریزد و ساشا اوگلدونوفسكی در تعلل حسینی در دفع توپ، به گل برتری برسد.

این گل برای چند دقیقه نظم بازی ذوب آهن را برهم ریخت تا حریف حرفه‌ای حالت بازی تهاجمی‌اش را به رخ تیم ذوب آهن بکشد. اما با بازیابی ذوب آهن، تیم ایرانی چند بار به گلزنی نزدیک شد که یک بار حسینی در جبران گل خورده تا یک قدمی گلزنی پیش رفت و دروازه‌بان به زحمت تن به کرنر داد. این کرنر چند بار تکرار شد.

در نیمه دوم نماینده فوتبال کره یک بازی تهاجمی را پیش گرفت تا خلعتبری و کاسترو پرتعداد صاحبت توپ نشوند و هر حمله ذوب آهن هم با ضد حمله پاسخ داده شود. در این حالت سئونگنام دو بار خطر ایجاد کرد که بار نخست دفاع ذوب آهن آن را به کرنر بدل کرد و بار دوم لو دادن توپ توسط دفاع با شلیک مولینا از روی خط محوطه جریمه بود که شهاب گردان آن را هم راهی کرنر کرد. اما...

کرنر دوم در دقیقه ۵۳ بود که با ضربه دقیق خود مولینا از راست به دهانه دروازه ذوب آهن ارسال شد و پس از جدال هوایی مدافع و مهاجم در نزدیک دیرک نخست، پو بیونگ کوک، که از قلب دفاع پیش‌تاخته بود، از غفلت مدافعان سود برد و با ضربه محکم سر، توپ را به سقف دروازه کوبید و گل دوم تیم کره‌ای را به ثمر رساند.

حالت تهاجمی ذوب آهن با ضد حمله‌های پیگیر و هماهنگ تیم کره‌ای هر لحظه بازی را تماشایی‌تر و فروریختن دروازه‌ها را پیش‌بینی می‌کرد.

تک گل ذوب آهن

در دقیقه ۶۷ کاسترو با دروازه‌بان کره تک به تک شد که دفع ناقص دروازه‌بان توپ را در برگشت به طور به خلعتبری رساند تا مثبت‌ترین بازیکن با تعصب ذوب آهن با ضربه سر قوسی آن را به تور برساند و با کم شدن فاصله، تیم ایرانی برای بازیابی تا آستانه گل تساوی هم پیش برود.

پس از آن با حرکت هماهنگ از جناح چپ و یک ارسال زیبا از سوی کاسترو، حدادی‌فر از راست محوطه جریمه به توپ کوبید که دروازه بان به زحمت آن را به کرنر فرستاد.

اما در حالی که ذوب آهن امیدوار به گل تساوی بخش بود، در دقیقه ۸۳ یک ضد حمله دیگر، مولینا به عنوان بهترین بازیکن میدان از جناح چپ دفاع ذوب آهن را به هم ریخت و دفع ناقص دفاع و برخورد توپ به حسینی باعث شد تا کیم چوئلهو صاحب موقعیت شود و برای سومین بار دروازه گردان را باز کند.

تیم ذوب آهن با این بازیکنان در اخرین گام لیگ قهرمانان آسیا حضور یافت: شهاب گردان، محمد حسینی، علی احمدی، فرشید طالبی، حسین ماهینی، قاسم حدادی‌فر (کاپیتان)، مهدی رجب‌زاده (از دقیقه ۷۰ اسماعیل فرهادی)، شاهین خیری (از دقیقه ۵۷ سینا عشوری)، محمد علی‌احمدی، محمدرضا خلعتبری و ایگور کاسترو (از دقیقه ۸۸ محمد صلصالی).

داور: یویچی نیشیمورا از ژاپن
XS
SM
MD
LG