لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

سفر وزیر خارجه ترکیه به آلمان؛ تلاش برای بهبود مناسبات دو جانبه


وزیرخارجه آلمان (چپ) روز شنبه در شهر گوسلر از همتای ترکیه‌ای خود استقبال کرد.
وزیرخارجه آلمان (چپ) روز شنبه در شهر گوسلر از همتای ترکیه‌ای خود استقبال کرد.

آلمان و ترکیه در دیدار وزرای خارجه دو کشور برای بهبود مناسبات خود که در ماه‌های اخیر تیره شده است گام‌هایی برداشتند هر چند دو طرف می‌گویند هنوز مسائل مهمی باقی مانده است.

زیگمار گابریل وزیرخارجه آلمان روز شنبه ۱۶ دی ماه، از مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در شهر گوسلر آلمان استقبال کرد. آنکارا می‌کوشد مناسبات خود با اتحادیه اروپا را که در سال گذشته به شدت تضعیف شده احیا کند.

به طور مشخص دولت آلمان از بازداشت چند آلمانی یا آلمانی ترک‌تبار در ترکیه از جمله دنیس یوجل روزنامه‌نگار به اتهام جرایم تروریستی خشمگین است. در مجموع چندین شهروند آلمانی در ترکیه زندانی هستند و دولت آلمان معتقد است این بازداشت‌ها انگیزه سیاسی دارند.

دنیز یوچل گزارشگر روزنامه آلمانی دی ولت از ۱۱ ماه پیش در ترکیه زندانی شده است.

روز شنبه زیگمار گابریل در عین حال یادآور شد که اخیراً پیشرفت‌هایی در زمینه وضعیت اتباع زندانی این کشور در ترکیه صورت گرفته و چندین شهروند آلمانی از زندان آزاد شده‌اند.

وزرای خارجه آلمان و ترکیه در این ملاقات همچنین پیشنهاد کرده‌اند که کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور که در ماه‌های اخیر تشکیل جلسه نداده، دوباره کار خود را از سر بگیرد و ملاقات‌های مربوط به «گفت‌وگوی استراتژیک» بین وزرای دو دولت احیا شود.

زیگمار گابریل پس از ملاقات با آقای چاووش اوغلو با اشاره به اینکه هر دو کشور عضو ناتو هستند، گفت: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در مورد همه مسائل به سرعت به توافق برسیم. اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی ما به مذاکرات و گفت‌وگوهای خود به شکلی باز و با احترام متقابل ادامه خواهیم داد.»

آقای چاووش اوغلو نیز بر «همکاری‌های صادقانه» بین دو کشور تأکید کرد ولی در عین حال اذعان کرد که بین دو کشور در مورد طرح متوقف شده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما باید مسائلی مثل احیای توافق گمرکی که به نفع هر دو کشور است را حل و فصل کنیم.»

آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، اصلی‌ترین شریک تجاری ترکیه است اما صادرات این کشور به ترکیه در ۹ ماه ایتدایی سال ۲۰۱۷ به نسبت مدت مشابه سال قبل نزدیک به شش درصد کاهش داشته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، و خبرگزاری آلمان؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG