لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

دستیار روحانی از تلاش برای «تدوین قانون جامع در مورد اسیدپاشی» خبر داد


دستیار حسن روحانی در حقوق شهروندی با تأکید بر ناکارآمدی قوانین موجود در مورد اسیدپاشیبر وضع قوانینی با «بازدارندگی لازم» تأکید کرده است.
دستیار حسن روحانی در حقوق شهروندی با تأکید بر ناکارآمدی قوانین موجود در مورد اسیدپاشیبر وضع قوانینی با «بازدارندگی لازم» تأکید کرده است.

در پی وقوع دومین اسید‌پاشی در شهر تبریز، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه حسن روحانی در امور حقوق شهروندی، از تلاش برای تدوین «یک قانون جامع و کامل» در مورد مجازات مرتکبان اسیدپاشی خبر داد.

شامگاه شنبه اول اردیبهشت، در تبریز، زنی ۳۷ ساله توسط شوهرش مورد اسیدپاشی قرار گرفت. این دومین اسیدپاشی در هفته‌های گذشته در شهر تبریز بود. ۲۸ اسفند ماه نیز به زنی ۲۴ ساله در خیابان به وسیله اسید حمله شده بود. شورای شهر تبریز هزینه درمان این زن را برعهده گرفت.

در این زمینه شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایلنا، با تأکید بر این که موارد اسیدپاشی در حال تکرار است، گفت: «درصددیم با همفکری و تعامل با نمایندگان خانم مجلس شورای اسلامی یک قانون جامع و کامل را به وجود بیاوریم».

شهیندخت مولاوردی در حالی از تدوین قانونی جدید در مورد مجازات اسیدپاشی سخن گفته که تاکنون مجازات مرتکبان اسیدپاشی براساس براساس بند «الف» ماده ٢٩٠ قانون مجازات اسلامی مصوب١٣٩٢، تعیین شده است.

برخی حقوقدانان معتقدند که با استناد به بندهای «ب» و «پ» ماده ٣٩٣ و ٣٩٤ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ امکان قصاص عضو برای جرم اسیدپاشی وجود ندارد. این دو بند بر امکان رعایت تساوی بین عضو آسیب‌دیده و عضوی که مورد قصاص قرار می‌گیرد، تأکید کرده است.

دستیار ویژه حقوق شهروندی حسن روحانی در ادامه تأکید کرده که قوانین موجود ناکارآمد بوده و باید قوانینی وضع شود که «بازدارندگی لازم» را داشته باشد.

خانم مولاوردی همچنین به موضوع لایحه منع خشونت علیه زنان اشاره کرده و گفته است: «در لایحه تأمین امنیت سعی کرده بودیم تمام ابعاد موضوع را در نظر بگیریم و باید ببینیم در معاونت حقوقی قوه قضائیه در عمل چه اتفاقی افتاده است».

پیش از این زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خبر داده بود که قوه‌ قضائیه لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را از ٩٢ ماده به ۵١ ماده تقلیل داده است. با این همه به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفته است که «مواد قانونی و ضروری لایحه از نظر محتوا و کیفیت حفظ شده و لایحه خاصیت خود را دارد».

هدف عمده اسید‌پاشی‌ در ایران را زنان جوانی تشکیل می‌دهند که با انگیزه‌های مختلف شخصی یا انگیزه‌های دیگر از سوی عاملان چنین اقداماتی انتخاب می‌شوند و مورد حمله قرار می‌گیرند.

اختلاف‌های خانوادگی یکی دیگر از عوامل برخی اسید‌پاشی‌ها در ایران گزارش شده است. رئیس بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی اصفهان در این مورد گفته است که «خصومت‌های شخصی و خانوادگی سبب بروز آسیب‌های جسمی و روحی در افراد می شود که گاهی غیرقابل جبران و بدون برگشت است».

در هفته سوم اسفند ماه سال ۹۵ نیز نیروی انتظامی بندر ماهشهر از اسید‌پاشی به دو زن در این شهر استان خوزستان خبر داده بود که هنوز از شناسایی و بازداشت عاملان این حملات گزارشی منتشر نشده است.

اسید‌پاشی به زنان در ایران از مهرماه سال ۱۳۹۳ و در پی اسید‌پاشی به شش زن در اصفهان٬ حساسیت ویژه‌ای در جامعه ایران پیدا کرده است.

این حساسیت از زمانی افزایش یافت که گزارش‌هایی مبنی بر انگیزه «مذهبی» عاملان حمله با اسید به این شش زن منتشر شد و تاکنون نیز هیچ‌یک از عامل یا عوامل این اقدام شناسایی و بازداشت نشده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا؛ ر.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG