لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران

پوشش همزمان رویدادهای مرتبط با اعتراضات سراسری در ایران

پوشش زنده اخبار و گزارش‌های مربوط به تجمع‌ها و تظاهرات در شهرهای ایران

  • محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، نسبت به تکرار وقوع آنچه «کهریزک دوم»‌نامید،‌ هشدار داد.
  • وزیر خارجه آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا قصد دارد وزیر خارجه ایران را برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات گسترده اخیر در ایران، دعوت کند.
  • منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیواروپای آزاد/رادیو آزادی گفته‌اند سفر آقای ظریف به بروکسل محتمل است و در صورت انجام، روز آن پنجشنبه یا جمعه ( ۲۱ یا ۲۲ دی ماه) خواهد بود. این منابع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، افزوده‌اند که این دیدار در قالب دیدارها در زمینه توافق اتمی (برجام) انجام خواهد شد اما مسلما «سایر موضوعات» می‌تواند در آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او در مورد اعتراضات ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.
  • رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد اطلاعاتی آمریکا در اعتراضات گسترده ایران را رد کرده و گفته‌است ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.
  • وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس٬ درباره اعتراض‌های سراسری در ایران٬ گزارش دادند. اما نماینده ایذه در مجلس،‌ می‌گوید: «نمایندگان از این گزارشات سطحی، راضی نشدند».
  • دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت «آزاد شده‌اند».
  • ده‌ها تشکل دانشجویی در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنان شدند.
۱۸:۱۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

کانون مدافعان حقوق کارگر اعلام کرد که مهدی توپچی،‌ فعال کارگری، روز ۱۴ دی، در منزل خود به دست ماموران امنیتی بازداشت شده است.

پیش از آن هم علیرضا معینیان، ‌فعال کارگری،‌در تبریز بازداشت شده بود که روز شنبه ۱۶ دی آزاد شد.

در این میان، یکی از نزدیکان شهریار گلوانی، نویسنده و مترجم، به رادیو فردا گفت که وی روز پنجشنبه به دست مامورام امنیتی در منزلش در خوی بازداشت شده است.

به گفته او، تاکنون دلیل یا دلایل بازداشت آقای گلوانی مشخص نشده است.

۱۸:۰۶ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس٬ درباره اعتراض‌های سراسری در ایران٬ گزارش دادند. اما نماینده ایذه در مجلس،‌ می‌گوید: «نمایندگان از این گزارشات سطحی، راضی نشدند».

۱۴:۲۹ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه۱۷ دی، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بازداشت «تعداد زیادی از شهروندان تهرانی از جمله دانشجویان» گفت که «مردم با خاطره تلخی که از کهریزک و سرنوشت روح الامینی ها دارند، بسیار نگرانند».

وی اضافه کرد: «نگرانند که مبادا یک قاضی دیگر، یک نیروی خودسر دیگر و یا یک هم سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیر قابل بازگشت حادث شود».

علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران، روز ۱۲ دی، در پاسخ به پرسشی درباره خودداری از تکرار رخداد کهریزک ۸۸ گفته بود که مقامات قوه قضاییه «حتما» در این باره فکر کرده و لوازم و تمهیداتی را «برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سال‌های گذشته اندیشیده‌اند».

او به ماهیت این تمهیدات و شرایط اشاره نکرده بود.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات سال ۸۸، تعدادی از زندانیان به نام های محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی در بازداشتگاه کهریزک به دلیل شکنجه کشته شدند.

۱۴:۱۸ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر و همه‌ زندانیان سیاسی، عقیدتی و صنفی شد.

در جریان تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در ایران بیش از ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران همچنین بر لزوم «تحقق کامل آزادی بیان و بدون استثنا برای همه مردم و رسیدگی به دردها و مشکلات مزمن شهروندان» تاکید کرد و خواستار آزادی فعالیت تشکل‌های مستقل اعم از حزب‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی و سیاسی شد.

۱۴:۱۰ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

همزمان با جلسه غیرعلنی مجلس درباره تجمع های اخیر در ایران، شورای شهر تهران «طرح دوفوریتی انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی» را تصویب کرد.

به گزارش وب‌سایت شورا آنلاین، شورای شهر تهران روز یکشنبه ۱۷ دی، با ۱۰ رای موافق و پنج رای مخالف، طرح دوفوریتی انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی را تصویب کرد.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، ضمن موافقت با این طرح اعلام کرد که شهرداری تهران باید با مشارکت «دستگاه‌های ذیربط»، اقدام به تعیین یک مکان برای برگزاری تجمع‌ها کند. اما نگفت که کدام دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند.

در این میان، در صورت تعیین مکانی از سوی شهرداری تهران برای برگزاری تجمعات، باز هم وزارت کشور باید مجوز برگزاری تجمع را صادر کند.

اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

۰۸:۵۶ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

شبکه تلویزیونی دولتی کانادا از وقوع کشمکش‌هایی در جریان تجمعات مربوط به اعتراضات ایران، در ونکوور، گزارشی منتشر کرده‌است. به گفته شبکه «سی‌تی‌وی» این کشمکش در روز شنبه (به وقت کانادا) رخ داده‌است؛ «در جریان شعارهای حمایتی از آزادی در ایران، میان تظاهرکنندگان بر سر دستیابی به این آرمان اختلاف نظر وجود داشت». در ویدئوی منتشرشده از سوی این شبکه دیده می‌شود که یکی از حاضران به فرد دیگری حمله می‌کند.

۰۸:۳۷ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

نماینده مجلس در «کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» تاکید کرده حکومت ایران قصد فیلترینگ کامل پیام‌رسان تلگرام را ندارد. محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفته‌است: با توجه به وجود مشاغل در فضای مجازی به‌خصوص تلگرام و کسب درآمد باید در ادامه فیلترینگ تلگرام منافع تمامی مردم حفظ شود به همین دلیل به دلیل آرام شدن فضای کشور مخالف ادامه فیلترینگ هستم.
سازمان‌های بین‌المللی ناظر بر آزادی بیان و حقوق بشر، دولت ایران را متهم کرده‌اند با فیلترینگ گسترده فضای مجازی، به نقض آزادی‌های بنیادین، ازجمله آزادی اطلاع‌رسانی، اقدام کرده‌است.

۰۸:۲۶ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

بنا بر گزارش‌ها از ایران قرار است صبح امروز، یک‌شنبه ۱۷ دی ماه، «جلسه‌ای مشورتی» میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیران کشور و اطلاعات و نیز دبیر شورای عالی امنیت، در پیوند با اعتراضات گسترده اخیر، برگزار شود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا برگزاری این نشست را تائید کرده‌است.

۰۶:۴۹ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

سناتور بن کاردن، عضو ارشد حزب دمکرات آمریکا، از حق شهروندان ایران در انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده‌ و از تلاش‌ها برای تصویب تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای حکومتی ایران خبر داده‌است.
سناتور کاردن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا» تاکید کرده اعتراضات یک مسئله داخلی است ولی در عین‌حال افزوده که شهروندان «باید بتوانند حرفشان را بدون ترس و واهمه، بزنند» در حالی‌که در ایران این‌طور نیست. او می‌گوید «همه ما باید به شجاعت مردم ایران افتخار کنیم».
بن کاردن می‌گوید «بنابر این حق داریم که به خاطر موارد نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کنیم». او می‌گوید ایالات متحده پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را علیه نقض حقوق بشر در ایران به اجرا گذاشته و اکنون نیز می‌تواند آن‌ها را شدیدتر کند.

۰۵:۵۷ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

بیشتر

XS
SM
MD
LG