لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

«نشست ویژه کابینه اسرائیل» برای بررسی حضور ایران در سوریه


یک وزیر اسرائیلی می‌گوید که دولت این کشور برای بررسی راهکارهای جلوگیری از مبدل شدن سوریه به پایگاه نظامی برای ایران، یک نشست ویژه داشته است؛ همزمان، یک نشریه سوئیسی از «همکاری پیشرفته اسرائیل و عربستان علیه حضور ایران در منطقه» خبر داد.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل به پایگاه خبری وای.نت گفته است که دولت بنیامین نتانیاهو یکشنبه هفدهم دی نشست ویژه‌ای با شرکت وزیران پست‌های حساس و مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی، کابینه موسوم به سیاسی- امنیتی، تشکیل داده است.

آقای اشتاینیتز افزوده است «نگرانی ما از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه یک راز نیست؛ اسرائیل با تلاش‌هایی که بنیامین نتانیاهو در صدر آن قرار دارد، می‌خواهد از حضور ایران در سوریه جلوگیری کند».

این وزیر اسرائیلی افزوده است «ما نمی‌خواهیم شاهد پایگاه‌های هوایی یا لشکرهای سپاه پاسداران ایران در سوریه باشیم».

اسرائیل در ماه‌های گذشته برخی از حملات هوایی منتسب به این کشور در سوریه را، عمدتاً با هدف جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله در لبنان، تأیید کرده است.

سوریه نیز حملاتی مانند شلیک موشک به یک پایگاه نظامی در حومه دمشق را که پیشتر از آن به عنوان پادگانی در دست تکمیل از سوی ایران نام برده شده بود، تأیید کرد؛ هر چند که اسرائیل و ایران در مورد حمله به این پایگاه سکوت کردند.

ایران می‌گوید که به دعوت دولت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه «حضور مستشاری» داشته است؛ سوریه نیز به تازگی با آرام شدن نسبی این کشور، از کمک‌های روسیه، ایران و حزب‌الله قدردانی کرده است.

اما سران اسرائیل به تازگی می‌گویند که با آرام شدن نسبی اوضاع سوریه، برنامه ایران «تثبیت» حضور نظامی‌اش در سوریه با هدف «تهدید اسرائیل» است؛ به ادعای بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، طرح ایران آوردن شبه‌نظامیان شیعه از کشورهای مختلف به سوریه برای گشودن «یک جبهه جدید» علیه اسرائیل است.

شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل یکشنبه هفدهم دی خبر داده بود که کابینه این کشور در روزهای گذشته «نشست‌های متعددی» برای بررسی وضعیت در «جبهه شمالی» داشته است که وضعیت سوریه بعد از پایان جنگ داخلی این کشور و تسلط دوباره نظامی ارتش بشار اسد بر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه در کانون نشست‌ها بوده است.

همزمان، روزنامه آلمانی زبان «بازلر سایتونگ» چاپ سوئیس دوشنبه ۱۸ دی، در گزارشی در خصوص «همکاری‌های پیشرفته» اسرائیل و عربستان، این همکاری‌ها را در حد «پیمان مخفی» برای «جلوگیری از مداخله ایران در منطقه» دانسته است.

«بازلر سایتونگ» با استناد به منابع خود از ریاض، پایتخت عربستان، نوشته است که با وجود نبود مناسبات رسمی بین اسرائیل و عربستان، همکاری‌های فزاینده نظامی بین دو کشور در مقابله با ایران در جریان است.

گزارش این نشریه سوئیسی که در رسانه‌های اسرائیلی نیز بازتاب یافت، افزوده است که عربستان همچنین خرید جنگ‌افزار و برخی سامانه‌های دفاعی ساخت اسرائیل را، از جمله برای مقابله با موشک‌هایی که حوثی‌های یمنی همپیمان با ایران به سوی خاک سعودی پرتاب می‌کنند، بررسی می‌کند.

به نوشته «بازلر»، مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل و عربستان از جمله سه ماه پیش در ماه اکتبر، در دیداری سیاست آمریکا در ارتباط با منطقه را بررسی کردند.

گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل دو ماه پیش در نخستین مصاحبه با وب‌سایت سعودی ایلاف، گفته بود «اسرائیل آماده همکاری با عربستان برای مقابله با ایران است»؛ به گفته او، «همراه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، فرصتی برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جدید در منطقه فراهم شده است».

آقای آیزنکوت افزوده بود «باید طرح استراتژی بزرگ و جامعی را عملیاتی کرد که مانع از خطر ایران شود؛ برنامه ایران تسلط بر منطقه از طریق دو هلال شیعی؛ یکی از راه ایران به عراق تا سوریه و لبنان، و دیگری از راه خلیج فارس تا یمن و آب‌های دریای سرخ است؛ منفعت اسرائیل و عربستان جلوگیری از تحقق این هدف ایران است».

اسرائیل و عربستان به گزارش نشریه سوئیسی واکنشی نشان نداده‌اند؛ عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز به تازگی چند بار تأکید کرده که کشورش تا زمان تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

XS
SM
MD
LG