لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

رهنورد: اگر اراده‌ای برای پایان حصر باشد باید رسمی و کتبی اعلام شود


وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با تکذیب شایعه رفع حصر رهبران جنبش سبز «که به احتمال قوی منشأ آن از سوی مقامات امنیتی است»، از قول زهرا رهنورد نوشت: اگر اراده‌ای برای رفع حصر باشد «باید به صورت رسمی و کتبی اعلام شود».

وب‌سایت کلمه روز پنج‌شنبه، ۱۲ مهر، بدون اشاره به جزئیات، «رسانه‌های خاص» را متهم کرد همان طور که چند ماه پیش حضور زهرا رهنورد بر بالین مادر بیمارش را به عنوان خبر «رفع حصر» منتشر کردند، به‌تازگی نیز «حضور محدود او در منزل دخترش به دلیل تولد یک نوزاد» را «دستمایه خبرسازی جدید» کرده‌اند.

واکنش رهنورد به گزارش‌ها در مورد رفع حصر؛ دیدگاه اردشیر امیرارجمند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

بنا بر همین گزارش، در پی زایمان دختر زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، مأموران امنیتی خانم رهنورد را نزد فرزندش بردند و به او اجازه دادند که «سه روز در کنار دختر و نوزاد بماند» و پس از آن نیز او به حصر بازگشت.

به نوشته کلمه، زهرا رهنورد پس از مطلع شدن از شایعه اخیر گفته است: همان طور که حصر هشت‌ساله «با ارائه متنی رسمی و کتبی با امضای دادستان انقلاب و به اتهام اعمال مجرمانه» آغاز شد، پایان آن نیز «باید به صورت رسمی و کتبی اعلام شود و بدین ترتیب راه بر شایعه‌سازی و سخنان ضد و نقیض بسته خواهد شد».

برای نخستین بار است که گفته می‌شود آغاز بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز با حکمی قضایی «با امضای دادستان انقلاب» و با ذکر اتهام «اعمال مجرمانه» صورت گرفته است.

بازداشت خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ۸۹ و بدون برگزاری محاکمه آغاز شد.

وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این باره همواره با تردیدهایی جدی روبه‌رو بوده و در حالی که نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای بارها به چنین مصوبه‌ای اشاره کرده‌اند، حسن روحانی، رئیس این شورا، وجود چنین مصوبه‌ای را رد می‌کند.

این بازداشت خانگی با انتقادهای داخلی و بین‌المللی گسترده ای روبه‌رو بوده است.

یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی در دو کارزار انتخاباتی‌اش پایان دادن به حصر بود؛ با این حال منتقدان او می‌گویند که وی اراده‌ای برای این کار از خود نشان نداد.

از جمله چندی پیش غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، با انتقاد شدید از عملکرد دولت حسن روحانی گفت: رفع حصر «اولویت حسن روحانی نبود» و او «فقط» به موضوع سیاست خارجی توجه کرد.

با این حال چندی پیش وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، نوشت که حسن روحانی در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبز شده، اما رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر با این امر مخالفت کرده است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس، بارها گفته‌اند که ادامه حصر موسوی، رهنورد و کروبی خواسته خامنه‌ای است و پایان آن نیز تنها می‌تواند با دستور او صورت گیرد.

در ماه‌های اخیر خبرهایی مبنی بر «وجود گشایش‌هایی» در حصر منتشر شد که همواره واکنش فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین منابع نزدیک به آنها را در پی داشت.

از جمله حدود شش هفته پیش وب‌سایت کلمه گزارش داد که مأموران امنیتی پنجره‌های خانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را که هشت سال پیش جوش داده بودند باز کرده‌اند.

با این حال همان زمان کلمه نوشت: «هنوز همه خانه پس از هشت سال در اختیار محصورین نیست... و در اختیار زندان‌بانان قرار دارد.»

منابع: وب‌سایت کلمه، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG