لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

پراید؛ پرسرقت‌ترین خودرو در ایران


چندی پیش رسانه‌های ایران حتی از دستگیری فردی خبر دادند که نزدیک به هزار پراید را دزدیده است.
چندی پیش رسانه‌های ایران حتی از دستگیری فردی خبر دادند که نزدیک به هزار پراید را دزدیده است.

پراید را می‌توان ژانرالی با مدال‌های حلبی دانست از پرتیراژترین خودرو ایران تا ناامن‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودرو کشور گرفته تا بهترین خودرو برای دزدیده شدن، برخی از مدال‌های حلبی پراید هستند. بر اساس آخرین اطلاعات پلیس، پراید در تهران پرسرقت‌ترین خودرو است.

به گزارش ایسنا، حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران، در این باره گفته است که «بیشترین سرقت خودرو در تهران متعلق به شرکت‌های خودروسازی است که به ایمنی خودروها توجه نمی‌کنند و مشخصاً خودروی پراید بیشترین سرقت را در تهران دارد».

فیلم‌هایی که از دزدی پراید در ایران منتشر شده نشان می‌دهد سارقان تنها طی چند ثانیه موفق به دزدی از این خودرو می‌شوند به دلیل بدنه ضعیف حتی دزدانی که چندان ماهر نیستند با دیلمی در خودرو را خم می‌کنند و اقدام به دزدی می‌کنند.

چندی پیش رسانه‌های ایران حتی از دستگیری فردی خبر دادند که نزدیک به هزار پراید را دزدیده است.

میزان، خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه، گزارش داده که این سارق گفته است سفارشی کار قبول می‌کند. مال خرها او را می‌شناسند و به کارش اعتماد دارند. او در شش ماه ۱۰۰۰ خودرو و لوازم داخل آنها را سرقت کرده است.

او توضیح داده که «تخصص من سرقت پراید است و در ۴۰ ثانیه پرایدهایی که آنتن بغل بودند را سرقت می‌کردم. البته باید به شما بگویم که تمام پرایدها به راحتی درشان باز می‌شود اما پرایدهای آنتن بغل (مدل‌های پایین‌تر از سال ۸۳) درشان زودتر باز می‌شود. یک بار پرایدی را در ۱۰ ثانیه سرقت کردم. از هر سرقت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول به دست می‌آوردم و روزانه از پنج خودرو سرقت می‌کردم. من فقط با یک پیچ گوشتی و قیچی این کار را انجام می‌دادم».

او درباره مقایسه زمان لازم برای دزدی خودروها گفته است «گاهی از خودروهای ۲۰۶ نیز سرقت می‌کردم اما زمان سرقت از خودروی ۲۰۶ از پراید اندکی بیشتر است اما من که فوق تخصص سرقت دارم، پژو ۲۰۶ را در دو دقیقه سرقت می‌کنم».

محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی، گفته است که «در موضوع سرقت خودرو ۹۰ درصد سرقت‌ها مربوط به خودروهای داخلی است و در این بین تنها یک مدل خودرو ۷۰ درصد سرقت‌ها را به خود اختصاص داده است، این یعنی اگر صاحبان تنها این یک مدل خودرو نسبت به ایمن‌سازی وسیله خود اقدام کنند، سرقت خودرو کاهش چشمگیری می‌یابد. البته یک فرضیه می‌گوید خودرویی که بیشترین تعداد را دارد، بیشترین سرقت را هم دارد؛ اما فرضیه دیگر هم می‌گوید که این خودروها فاقد ایمنی لازم هستند. پرخطرترین خودروی ما در سرقت پراید است که البته شرکت‌های خودروساز قول‌هایی به ما داده‌اند تا نسبت به ایمنی آن اقدام کنند».

چند سالی است با فشار لابی خودروسازان آمار دقیق کشته‌شدگان توسط هر خودرو منتشر نمی‌شود. اما سازمان پزشکی قانونی در آخرین آمار ارائه‌شده خود پراید را «رکورددار» وسایل نقلیه در مرگ ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرده بود. این سازمان در آخرین آمار خود اعلام کرده بود در سال ۹۲، دو هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند.

برخی کارشناسان معتقدند اگر خودروی پراید خودروی ایمن‌تری می‌بود و در حد متوسط سطح ایمنی اروپا قرار داشت سالانه از ۲۵۰۰ نفر کشته شده توسط پراید، دو هزار نفر کمتر کشته می‌شدند.

تکنولوژی پراید متعلق به دهه ۸۰ میلادی و برای ۳۵ سال پیش است. در آن سال‌ها هنوز طراحی خودرو دچار تحول ایمنی نشده بود و هنگام تصادف به اتاق خودرو و ستون خودرو‌ها که امروز باید در تصادف سالم بماند، آسیب جدی وارد می‌شد.

اوستا گودرزی، عضو سابق هیئت علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره گفته است: «فن‌آوری برخی از خودروهای فعلی مانند پراید بسیار قدیمی است و به دلیل پایین بودن سطح ذاتی ایمنی باید بازنشسته شوند».

طی چند سال اخیر فشار افکار عمومی روی شرکت سایپا برای جایگزین کردن پراید با خودرویی جدید افزایش یافته است این خودرو هم اکنون رکوردار بیشترین کشته‌ها در تصادفات رانندگی در ایران است. از طرفی در تمامی بررسی‌های منتشر شده بی‌کیفیت‌ترین خودروی تولیدی در ایران هم بوده است.

XS
SM
MD
LG