لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

آزادی موقت سه فعال حقوق زنان در عربستان سعودی


کارزار عفو بین‌الملل در مقابل سفارت عربستان سعودی در پاریس، در حمایت از سه فعال حقوق زن در عربستان
کارزار عفو بین‌الملل در مقابل سفارت عربستان سعودی در پاریس، در حمایت از سه فعال حقوق زن در عربستان

سه منبع مطلع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که سه فعال حقوق زنان پس از ۱۰ ماه زندان موقتاً آزاد شده‌اند.

دو منبع گفتند عزیزه الیوسف، مادربزرگ و پروفسور بازنشسته، ایمان آل‌نفجان، مادر چهار فرزند و پروفسور زبانشناسی و یک زن دیگر آزاد شده و حداقل یکی از آنها اکنون نزد خانواده است.

لجین الهذلول یکی از فعالان سرشناس حقوق زنان، در میان آزادشدگان نیست.

آزادی موقت این زنان یک روز پس از جلسه دیگری از محاکمه فعالان حقوق زنان در ریاض صورت می‌گیرد. این فعالان در جلسه دادگاه ضمن دفاع از خود آزار جسمی و جنسی توسط بازجویان نقابدار در دوران زندان را مطرح کردند.

از ماه مه سال گذشته این اولین مورد از آزادی تعدادی از فعالان حقوق زنان است.

بازداشت‌های سال گذشته چند هفته قبل از لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان اتفاق افتاد.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با بازداشت فعالان زن که سال‌ها برای این اصلاحات مبارزه کردند تلاش کرد خود را مبتکر و رهبر اصلاحات نشان دهد و به جامعه عربستان سعودی ثابت کند که مبارزه زنان در این تصمیم تأثیری نداشته است.

فعالان حقوق زنان که دومین جلسه محاکمه آنها روز چهارشنبه برگزار شد، از سال‌ها پیش برای حق رانندگی و لغو قیمومیت مردان بر زنان خانواده مبارزه کرده‌اند. طبق قوانین حاکم بر عربستان سعودی، تمامی زنان برای مسافرت به خارج، دریافت پاسپورت، ازدواج و برخی معالجات پزشکی به اجازه قیم مرد نیاز دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید چندین منبع مطلع از پرونده گفتند اتهامات این زنان به فعالیت‌های آنها در زمینه حقوق و برابری زنان و تلاش آنها برای ارتباط با خبرنگاران خارجی، دیپلمات‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر مربوط می‌شود.

بر اساس جزئیاتی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به دست آورده اعضای خانواده متهمان روز چهارشنبه در جلسه دادگاه کیفری ریاض حضور داشتند.

یکی از زنان به هیئت سه نفره قضات دادگاه گفت یک شب چند مرد که ظاهراً مست بودند او را از محل بازداشتش در شهر جده به یک مکان مخفی و ناشناس منتقل کردند.

زنان زندانی به دادگاه گفتند که در آن محل مردان نقابدار و ناشناس به پشت و ران‌های آنها شلاق زده، به آنها شوک الکتریکی وارد کرده و آنها را در حالت خفگی قرار داده‌اند. برخی از آنها گفتند که بازجویان ناشناس با اعمال زور بدن آنها را لمس کرده، آنها را مجبور کرده‌اند که در ماه رمضان روزه خود را بشکنند و آنها را به تجاوز و مرگ تهدید کرده‌اند.

یکی از این زنان گفت اقدام به خودکشی کرده است.

به خبرنگاران رسانه های خارجی، دیپلمات‌ها و یا ناظران مستقل اجازه حضور در دادگاه داده نشد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG