لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

نیروهای مسلح سومالی ۳۲ کودک را «از مدارس تروریستی نجات دادند»


یک گروه از یگان ویژه کوماندوهای سومالی
یک گروه از یگان ویژه کوماندوهای سومالی

دولت سومالی می‌گوید نیروهای مسلح این کشور پنجشنبه شب به مدرسه‌ای که توسط گروه افراطی الشباب اداره می‌شد حمله کرده و ۳۲ کودک را که این گروه عضوگیری کرده بود، آزاد کرده‌اند.

به گزارش رویترز، عبدی الرحمان عمر عثمان، وزیر روابط عمومی دولت فدرال سومالی روز جمعه گفت: «این ۳۲ کودک در امنیت هستند و دولت از آنها سرپرستی می‌کند».

او اضافه کرده که «جای تأسف دارد تروریست‌ها برای پیشبرد اهداف شوم خود کودکان را جذب می‌کنند. این نشان می‌دهد که آنها تا چه حد ضعیف شده‌اند. آنها در جنگ شکست خورده و مردم با ترور مخالفند».

گروه الشباب اعلام کرده که نیروهای دولتی همراه با پهپاد به این مدرسه در منطقه شابله مرکزی حمله کرده‌اند و افزوده است که در این حمله چهار کودک و یک معلم کشته شده‌اند.

دولت سومالی اما می‌گوید در این عملیات هیچ کودکی کشته نشده است.

سخنگوی نظامی الشباب گفت: «آنها بقیه کودکان را به گروگان گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر مسئول مرگ کودکان و معلم آنهاست، چون این نهاد موضوع کودکان را برجسته کرده است».

خبرگزاری رویترز یادآور شده که دیده‌بان حقوق بشر اوایل هفته جاری در گزارشی اعلام کرد گروه الشباب از سپتامبر ۲۰۱۷ به ریش سفیدان روستاها، معلمین مدارس اسلامی و جوامع روستایی دستور داده صدها کودک که سن برخی از آنها هشت سال است را به این گروه تحویل دهند.

در همین حال سرفرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در آفریقا اعلام کرد که روز پنجشنبه در یک حمله هوایی به مواضع گروه الشباب در ۵۰ کیلومتری شمال غرب بندر کیسمایو چهار نفر از پیکارجویان این گروه کشته شده‌اند. این قبیل حملات هوایی از جمله فعالیت‌های همیشگی ارتش آمریکا در منطقه است.

گروه الشباب وابسته به القاعده برای سرنگون کردن حکومت مورد حمایت سازمان ملل متحد در سومالی و برقراری یک حکومت اسلامی براساس قوانین شریعت می‌جنگد.

سومالی از اوایل دهه ۹۰ میلادی درگیر جنگ و زد و خوردهای خشونت آمیز بوده است و در این وضعیت آشفته، گروه الشباب توانست فعالیت خود در این کشور را گسترش دهد.

با این در سال‌های اخیر به مرور موقعیت دولت فدرال سومالی تحکیم شده و نیروهای این کشور با کمک نظامیان اعزامی از سوی کشورهای اتحادیه آفریقا توانسته‌اند بخش زیادی از قلمرو تحت کنترل الشباب را بازپس بگیرند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG