لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

ژنرال آمریکایی از مذاکرات مخفیانه بین دولت افغانستان و طالبان خبر داد


ژنرال جان نیکلسون در حال حاضر فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را برعهده دارد.
ژنرال جان نیکلسون در حال حاضر فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را برعهده دارد.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، از گفت‌وگوهای مخفیانه بین دولت افغانستان و اعضای ارشد طالبان خبر داده و همزمان گزارش شده است که نیروهای ویژه ارتش افغانستان با حمله به دو زندان طالبان در جنوب این کشور، بیش از یکصد زندانی را نجات داده‌اند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، روز چهارشنبه نهم خرداد گفت: «فعالیت‌های دیپلماتیک پرشماری در حال انجام است که پشت‌پرده و در سطوح مختلف هستند».

ژنرال نیکلسون که از طریق ویدئوکنفرانس با خبرنگاران حاضر در پنتاگون سخن می‌گفت تأکید کرد برای دادن بخت بیشتر به موفقیت روند صلح، این مذاکرات به طور مخفیانه دنبال می‌شود و او نمی‌تواند اشاره‌ای به هویت مذاکره‌کنندگان طالبان بکند.

این فرمانده آمریکایی درباره طرف‌های مختلفی که در مذاکرات صلح حضور دارند صرفاً به «مقام‌های متوسط و ارشد طالبان» و «برخی نمایندگان خارجی و سازمان‌های بین‌المللی» اشاره کرد و درباره حضور آمریکا در این مذاکرات هم گفت: «همکاران دیپلمات من هم هستند».

پیشنهاد انجام مذاکرات صلح بین دو طرف را حدود سه ماه پیش محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، مطرح کرده بود. آقای غنی در آن زمان تأکید کرده بود که اگر طالبان آتش‌بس را بپذیرد و قانون اساسی را به رسمیت بشناسد می‌تواند به عنوان یک حزب سیاسی فعالیت کند.

گروه طالبان به این پیشنهاد پاسخ منفی داد و تلویحاً به مذاکره با آمریکا ابراز تمایل کرد. با این حال این گروه از آن زمان بر شدت حملات خود در نقاط مختلف افغانستان افزوده و در اریبهشت‌ماه آغاز حملات بهاره خود، موسوم به «عملیات خندق»، را اعلام کرد.

طالبان در دو روز گذشته حملاتی را در کابل و همچنین در دو ولایت لوگر و تخار انجام دادند که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

حمله روز چهارشنبه طالبان به ساختمان وزارت کشور در کابل یک کشته برجای گذاشت و حملات آنها در بامداد چهارشنبه به یک ایستگاه پلیس در مرکز ولایت لوگر به کشته شدن شش مأمور پلیس منجر شد.

یکی از شهرهای ولایت تَخار، در شمال افغانستان، نیز روز چهارشنبه شاهد درگیری‌های سنگین بود و این شهر برای ساعاتی به کنترل طالبان درآمد. با این حال سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار، صبح پنج‌شنبه به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که نیروهای دولتی پس از هفت ساعت درگیری موفق شده‌اند «دشتِ قلعه» را بازپس بگیرند.

اما با وجود حملات روزها و هفته‌های اخیر، ژنرال جان نیکلسون در مصاحبه روز چهارشنبه‌اش تأکید کرد که عملیات بهاری طالبان امسال ضعیف‌تر از سال‌های گذشته است.

این ژنرال آمریکایی با اشاره به اینکه انجام حمله و درگیری همزمان با مذاکره پیش از این نیز سابقه داشته است، وضعیت افغانستان را با پیشینه کلمبیا مقایسه کرد که درگیری‌ها و مذاکرات در آن کشور همزمان پیش رفت تا سرانجام در سال ۲۰۱۶ بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک توافق صلح امضا شد.

آزادی بیش از یکصد زندانی از دست طالبان

ساعاتی پس از انتشار گفته‌های ژنرال نیکلسون، وزارت دفاع افغانستان از حمله به دو زندان طالبان در جنوب این کشور و نجات بیش از یکصد زندانی خبر داد.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، صبح پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد خبر داد که تکاوران ارتش با انجام دو عملیات در روستاهای ولایت هلمند، به دو زندان طالبان دست یافته‌اند.

آقای رادمنش با اشاره به اینکه در این عملیات ۱۰۳ زندانی از جمله پنج زن و سه کودک از زندان طالبان نجات یافتند، از کشته شدن چهار تن از زندانبان‌ها و دستگیری یکی از آنها خبر داد.

روز چهارشنبه نیز فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود با حمله موشکی به محل جلسه فرماندهان طالبان در ولایت هلمند بیش از ۵۰ نفر از آنها کشته شده‌اند.

طالبان این گزارش را «تبلیغات» توصیف کرد و افزود موشک‌ها به دو خانه در موسی‌قلعه اصابت کرده و بر اثر آن ۵ غیرنظامی کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و رادیو اروپای آزاد / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG