لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

از خودرو پرنده هیوندایی تا موشک قدرتمند جدید ناسا


نمونه‌ای از هواگرد عمود پرواز الکتریکی هیوندایی در نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس در ژانویه ۲۰۲۰
نمونه‌ای از هواگرد عمود پرواز الکتریکی هیوندایی در نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس در ژانویه ۲۰۲۰

در مجله هوانوردی این هفته به خودروهای جدید پرنده، آزمایش موشک قدرتمند ناسا، مشکلات در محصولات بوئینگ، هواپیماهای هیدروژنی و ماه نشین شرکت داینتکیس خواهیم پرداخت.

خودرو پرنده هیوندایی

شرکت هیوندایی قصد دارد وارد عرصه تازه‌ای شود. این شرکت هواگردهای عمود پرواز الکتریکی را در حال توسعه دارد که می‌تواند مقدمه‌ای برای ساخت خودروهای خودران و پرنده در آينده باشد.

هیوندایی همچنین قصد دارد با همکاری شرکت اوبر به توسعه تاکسی‌های هوایی بپردازد. این تاکسی هوایی قرار است تا با سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت توانایی حرکت داشته باشد و بتواند در ارتفاع حدود ۶۰۰ متری از سطح زمین پرواز کند.

گفتنی است در ترکیه هم به تازگی اولین هواگرد شهری مورد آزمایش قرار گرفته است. شرکت «بایکار» توانسته است یک محصول شهری الکتریکی تک‌نفره برقی را که «جزری» نام دارد آزمایش کند.

این هواگرد مانند کوادکوپتر مجهز به چهار موتور الکتریکی است. شرکت سازنده اعلام کرده حدود یک دهه نیاز دارد تا بتواند این محصول را به صورت کامل عرضه کند.

آزمایش موشک جدید ناسا

آزمایش بوستر موشک اس‌ال‌اس ناسا در صحرای یوتا با موفقیت همراه بود. این موشک قرار است در پروژه آرتمیس که برای بازگشت به ماه برنامه‌ریزی شده؛ استفاده شود.

اس‌ال‌اس قوی‌ترین موشک ساخته شده در سال‌های اخیر خواهد بود و قرار است فضاپیما اوریون را به ماه برساند.

اس‌ال‌اس قرار است فضاپیما اوریون را به ماه برساند.
اس‌ال‌اس قرار است فضاپیما اوریون را به ماه برساند.

در این آزمایش بوستر اس‌ال‌اس حدود دو دقیقه روشن شد و نیرویی در حدود ۱۶ میلیون نیوتن را تولید کرد.

این موشک که قوی‌ترین موشکی است که تا کنون بشر ساخته، قرار است مأموریت خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد و هم اکنون تست‌های زمینی خود را انجام می‌دهد.

دردسرهای بوئینگ ادامه دارد

بار دیگر در یکی از هواپیماهای بوئینگ مشکلی تازه پیدا شده است. مدل ۷۸۷ در بخش زیادی از هواپیماهای تولید شده دارای مشکل دم افقی است.

شکاف‌های کوچک در دم همچنین می‌توانند سبب شوند فرسودگی زودرس در این بخش‌ها رخ دهد. این مشکل نگرانی‌هایی در زمینه پایداری این هواپیما در شرایط بحرانی را دامن زده است.

بوئینگ تا کنون هزار فروند از این هواپیما را ساخته، و اعلام کرده است این مشکل جدید در زمینه ایمنی پرواز نیست.

بوئینگ 787
بوئینگ 787

شرکت بوئینگ گفته است این مشکل را در هواپیماهایی که در دست تولید دارد، برطرف خواهد کرد.

بوئینگ هم‌اکنون با مشکلات زیادی درباره فاجعه رخ داده در مورد بوئینگ ۷۳۷ روبه‌رو است. این هواپیما به دلیل مشکل در سیستم خلبان خودکار دچار سقوط می‌شد و به همین دلیل تولید این مدل به طور موقت متوقف شد.

ماه‌نشین شرکت داینتیکس

شرکت داینتیکس نمونه اولیه از ماه‌نشین خود را برای سفر به ماه ساخته است. این ماه‌نشین دارای موتورهایی برای فرود و برخواست روی سطح ماه است و بخشی از نیروی خود را از سلول‌های خورشیدی می‌گیرد. این وسیله چهار نفره است.

شرکت داینتیکس این وسیله را برای برنده شدن در طرح سفر به ماه ناسا طراحی کرده است. سه شرکت داینتیکس، اسپیس‌ایکس و بلواوریجین در این طرح با هم رقابت می‌کنند. احتمالاً در سال ۲۰۲۱ برنده نهایی این طرح مشخص خواهد شد.

اسپیس‌ایکس قصد دارد از طرحی مشابه استارشیپ که قرار است در رفتن به مریخ از آن بهره گرفته شود، برای سفر به ماه استفاده کند.

برنده طرح سفر به ماه ناسا احتمالاً سال آینده میلادی مشخص می‌شود
برنده طرح سفر به ماه ناسا احتمالاً سال آینده میلادی مشخص می‌شود

طرح تازه برای هواپیمای هیدروژنی جدید

بسیاری از کارشناسان سوخت آینده در صنعت هوایی را سوخت هیدروژن می‌دانند. شرکت «یونیورسال» طرح تازه‌ای را برای استفاده از سوخت هیدروژن در هواپیماهای منطقه‌ای ارائه داده است.

هیدروژن و استفاده از آن در صنعت هوایی به عنوان مؤثرترین جایگزین برای سوخت‌های فعلی در جهت کاهش آلودگی مطرح است.

در طرح شرکت یونیورسال که قابل اجرا در هوپیماهایی مانند ATR 42 است؛ سوخت هیدروژن می‌تواند در پیل سوختی و برای تولید الکتریسته برای موتورهای برقی هواپیما استفاده شود.

در این طرح ماژول‌های سوخت هیدروژن از دستگاه‌های تولید هیدروژن مستقیم به هواپیما منتقل می‌شوند.

این ماژول‌ها مانند بار به داخل هواپیما انتقال پیدا می‌کنند و به واحد سوخت‌رسانی متصل می‌شوند. این راهکار می‌تواند احتمال خطر سوخت‌گیری هیدروژن را به‌صورت مستقیم روی هواپیما کاهش دهد.

هواپیماهای منطقه‌ای با این ماژول‌های سوخت هیدروژن تا هزار کیلومتر قابلیت پرواز خواهند داشت. البته با اضافه شدن این بخش جدید، ظرفیت این هواپیماها از ۵۰ به ۴۰ نفر کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG