لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

دو انفجار انتحاری در افغانستان ده‌ها کشته بر جای گذاشت


کمک‌رسانی به مجروحان حادثه روز جمعه در کابل
کمک‌رسانی به مجروحان حادثه روز جمعه در کابل

دو انفجار انتحاری در دو مسجد شیعیان در افغانستان که روز جمعه، ۲۸ مهرماه، رخ داد دست‌کم ۷۲ کشته بر جای گذاشت که شماری از آنان کودک هستند. یکی از این انفجارها در پایتخت این کشور روی داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کابل، پایتخت افغانستان، به نقل از شاهدان عینی و مقامات امنیتی این کشور، یک بمب‌گذار انتحاری جمعه عصر وارد یک مسجد شیعیان در این شهر شده و خود را منفجر کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در مسجد امام زمان که در غرب شهر کابل واقع است دست‌کم ۳۹ تن جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته، در ماه‌های اخیر چندین مسجد در افغانستان هدف حمله انتحاری بوده و مسئولیت اکثر این انفجارها را گروه حکومت اسلامی، داعش، پذیرفته است.

اوایل شهریورماه، حمله مردان مسلح به یک مسجد شعیان در کابل ده‌ها کشته و زخمی به جای گذاشت و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

این حمله که روز جمعه سوم شهریور برای ساعاتی ادامه داشته است، نهایتاً با از پا در آمدن همه عاملان حمله خاتمه یافت.

روز هشتم مهرماه جاری نیز در پی اقدام بمب‌گذاران انتحاری در نزدیکی یک حسینیه بزرگ شیعیان در شمال کابل دست‌کم شش نفر جان خود ر از دست دادند.

بیش از ۲۰ نمازگزار هم که آماده برگزاری مراسم عاشورا بودند بر اثر این انفجار مجروح شدند.

در همین حال روز جمعه به گفته یک مقام پلیس افغانستان در مسجدی دیگر، این بار در ولایت غور، یک بمب‌گذار انتحاری دیگر جان دست‌کم ۳۳ نفر را گرفت.

در همین ارتباط، به گزارش رویترز، استاندار بلخ بیانیه‌ای داده و هدف این انفجار دوم را رهبر محلی یک حزب سیاسی معرفی کرده است.

مسئولیت این انفجار را نیز هنوز کسی بر عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG