لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۰

متیس: راهبرد تازه در افغانستان، امید شورشیان برای پیروزی از راه کشتار را از بین می برد


جیمز متیس (راست)، محمد اشرف غنی و ینس استولتنبرگ
جیمز متیس (راست)، محمد اشرف غنی و ینس استولتنبرگ

گزارش ها حاکی است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو،‌ روز چهارشنبه پنجم مهر به افغانستان سفر کرده اند. در همین روز شبه نظامیان فرودگاه کابل را با حملات انتحاری، خمپاره وموشک هدف قرار دادند.

ژنرال متیس در جریان سفر خود به کابل در کنفرانسی خبری به همراه دبیرکل ناتو و محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان ضمن تشریح راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، تاکید کرد، از طرق مشارکت خود، امید القاعده، داعش (گروه حکومت اسلامی)، حقانی یا طالبان برای پیروزی از طریق کشتار را از بین خواهیم برد.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کردکه هدف از راهبرد جدید آمریکا در افغانستان شکست گروه های پیکارجو از جمله طالبان است. وی با این حال جزییاتی از افزایش نیرو آمریکا در چارچوب راهبرد جدید ارائه نکرد.

ژنرال متیس تصریح کرد: ترجیح می دهم به طور مشخص در خصوص تعداد نیروها حرف نزنم. ما نیروهای آمریکایی بیشتری اعزام خواهیم کرد.کشورهای عضو ائتلاف نیز نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام خواهند کرد.

وی اضافه کرد: من به دشمن نمی گویم که ما دقیقا چه کار خواهیم کرد. ولی تاکید می کنم که ما علیه هر اقدام طالبان برتری نظامی خواهیم داشت.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: می خواهم تاکید کنم که تنها راه مشروعیت و صلح برای آنها (طالبان) از طریق مشارکت در مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال متیس همچنین گفته است: ما افغانستان را ترک نخواهیم کرد تا به دست دشمن بی رحمی بیافتد که می خواهد با کشتار قدرت را تصرف کند.

حملات به فرودگاه کابل

رویترز می گوید، ساعاتی پس از ورود ژنرال متیس به کابل، شبه نظامیان با شلیک موشک و حمپاره و انفجار چند کمربند انتحاری در نزدیکی ورودی اصلی فرودگابل حمله کردند. گروه طالبان و گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را به عهده گرفته اند.

نیروهای افغان به حمله پیکارشبه نظامیان به فرودگاه پاسخ داد و علیه آنها وارد عمل شدند. همچنین مقام های دولتی افغانستان می گویند،در حملات هوایی آمریکابه پشتیبانی نیروهای افغان تعدادی غیر نظامی کشته شده اند.


ماموریت ناتو به رهبری آمریکادر افغانستان می گوید، نیروهای آمریکایی به حمایت از نیروهای ویژه افغان وارد عمل شدند و در جریان حمله هوایی یک موشک «بد عمل» کرد و متاسفانه باعث کشته و زخمی شدن چند نفر شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۳۰ مردادماه راهبرد تازه دولت خود در قبال افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان افزایش می یابد.

آقای ترامپ گفت که نخست قصد داشت نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، اما مشاورانش او را قانع کرده‌اند که برای جلوگیری از پیشروی طالبان و سقوط احتمالی دولت افغانستان، به تقویت آنها دست بزند.

رییس جمهوری آمریکا جنگ افغانستان را « طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا» توصیف کرد.

دونالد ترامپ با این حال از «خروج عجولانه» نیروهای نظامی آمریکا از عراق انتقاد کرده‌ و گفته بود این خروج به حضور و تقویت داعش انجامید و ایالات متحده نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی در افغانستان بیافتد.

XS
SM
MD
LG