لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۵

حمله انتحاری طالبان به کاروان نیروهای ناتو در غرب کابل


گروه طالبان مسئولیت این حمله در غرب کابل را بر عهده گرفته است.
گروه طالبان مسئولیت این حمله در غرب کابل را بر عهده گرفته است.

یک کاروان نیروهای خارجی در کابل توسط خودرویی بمب گذاری شده هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حمله دست‌کم سه غیرنظامی افغان زخمی شدند.

به گفته نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، حدود ساعت ۱۱ روز یکشنبه دوم مهرماه یک فرد انتحاری خودروِ بمب‌گذاری شده‌اش را به سمت کاروانی از نظامیان دانمارکی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) راند ولی بر اساس گزارش‌ها این نیروها هیچ آسیبی ندیدند.

بیل سالوین، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان، نیز در اظهارنظری جداگانه تایید کرد که هدف این حمله انتحاری ضربه زدن به نیروهای ناتو بوده است.

گروه طالبان طی پیامی مسئولیت این حمله در غرب کابل را بر عهده گرفته است.

این حمله یازده روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک مهاجم انتحاری در نزدیکی استادیوم کریکت کابل مواد انفجاری همراه خود را منفجر کرد که در نتیجه به کشته شدن سه نفر از جمله یک پلیس انجامید و پنج تن نیز بر اثر آن زخمی شدند.

ناتو در حدود ۱۳ هزار نیرو در افغانستان دارد که ۸۴۰۰ تن از آنان آمریکایی هستند و انتظار می‌رود سه هزار نیروی تازه نفس به آنان افزوده شود.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۳۰ مرداد طی یک سخنرانی، راهبرد جدید خود در قبال افغانستان را اعلام کرد.

در سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده ، تعداد نیروهای احتمالی در افغانستان مشخص نشد‌ و آقای ترامپ تاکید کرد که قصد ندارد در مورد شمار نیروها یا جزئیات عملیات نظامی در آینده حرفی بزند.

وی در سخنرانی خود از «خروج عجولانه» نیروهای نظامی آمریکا از عراق انتقاد کرد و گفت: این خروج به حضور و تقویت داعش انجامید و ایالات متحده نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی در افغانستان بیافتد.

رییس‌جمهوری ایالات متحده گفت:«تروریست ها خلا ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد».

دونالد ترامپ گفت «تقریبا شانزده سال پس از حملات یازده سپتامبر، پس از فداکاری‌های بی‌مانند و ایثار جان و سرمایه‌ مردم، اکنون آمریکایی‌ها نگران هستند که این جنگ به پیروزی منتهی نشود. این موضوع اکنون در خصوص جنگ شانزده ساله افغانستان مشخص شده است؛ طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا».

در پی این سخنرانی، جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که از ستاد مشترک ارتش آن کشور خواسته است تا اقدامات لازم برای عملی‌کردن راهبرد تازه را آغاز کند.

در افغانستان همچنان شورش‌ها، حملات گسترده به نیروهای نظامی و غیرنظامیان، به‌طور مشخص توسط گروه طالبان، ادامه دارد و هشدارهایی در مورد قدرت‌گرفتن احتمالی گروه موسوم به حکومت اسلامی در آن کشور نیز منتشر شده‌است.

درگیری‌های نظامی در افغانستان پس از سرنگونی حکومت طالبان، با حضور ارتش ایالات متحده، به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که در پی حملات یازدهم سپتامبر، ارتش آمریکا برای نابودی القاعده، وارد آن کشور شد. در حال حاضر این کشمکش، طولانی‌ترین از این دست برای ایالات متحده به شمار می‌رود. نبرد با شورشیان مورو در جنوب فیلیپین که ۱۴ سال طول کشید در رتبه بعدی قرار دارد. حضور نظامی در عراق که در دوره اوباما رسما پایان یافت، نزدیک به ۹ سال طول کشید و جنگ ویتنام، هشت سال، ارتش آمریکا را در آن کشور نگه داشت.

XS
SM
MD
LG