لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

نشست لویی جرگه افغانستان با شرکت هزاران نماینده آغاز به کار کرد


زنان نیز در میان شرکت‌کنندگان در نشست لویی جرگه افغانستان هستند
زنان نیز در میان شرکت‌کنندگان در نشست لویی جرگه افغانستان هستند

مجمع عالی مشورتی در افغانستان، «لویی جرگه»، روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، با شرکت هزاران نماینده به منظور یافتن راهی برای صلح با طالبان و پایان دادن به جنگ افغانستان به مدت چهار روز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لویی جرگه با تلاش اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در راستای کمک به مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان برگزار می‌شود. طالبان اخیرا از مذاکره با هیئتی ۲۵۰ نفره که از طرف دولت افغانستان برای حضور در نشست دوحه،‌ پایتخت قطر، تنظیم شده بود، سرباز زد، اما چند روز بعد، نمایندگان طالبان، روسیه و افغانستان در مسکو دیدار کردند.

در این‌ حال، گزارش‌ها حاکی است که ستاد اننخاباتی ۱۲ نماینده ریاست‌جمهوری افغانستان از حضور در لویی جرگه خودداری کرده و این اقدام دولت را نوعی «تبلیغات انتخاباتی» دانسته‌اند.

به گزارش رادیو آزادی، متعلق به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اشرف غنی در سخنانی گفت: لویی جرگه به منظور کمک به برقراری صلح در افغانستان برگزار شده است و اگر اقدامی تبلیغاتی بود، نباید نام لویی جرگه را بر آن می‌گذاشتیم.

وی اشاره کرد که دولت تلاش می کند از همه اقشار جامعه برای برقراری صلح در افغانستان مشورت بگیرد و از سیاستمدارانی که لویی جرگه را بایکوت کرده‌اند، خواست منافع کوچک را فدای منافع بزرگ و عزت کشور نکنند.

پیش از این نیز طالبان فهرست ۲۵۰ نفری ارائه شده از سوی دولت افغانستان را «افرادی دست‌چین شده» نامیده و گفته بودند میز مذاکرات «مجلس عروسی نیست».

دولت اشرف غنی همان زمان اعلام کرد که این فهرست شامل مقام‌های دولتی، جنگ‌سالاران پیشین، سیاستمداران مخالف دولت، سران و رهبران عشایر و گروه‌های دینی و مذهبی، زنان و نمایندگان سازمان‌های مدنی است، نه افراد دستچین شده دولت.

رویترز ‌نوشت که در لویی جرگه، ۳۲۰۰ تن از ریش‌سفیدان عشایر و رهبران تشکلات دینی و اجتماعی از ۳۴ استان افغانستان حضور داشتند، اما برخی از رهبران سیاسی، از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، این نشست را تحریم کرده‌اند.

از اکتبر سال گذشته تاکنون آمریکا و نمایندگان طالبان چندین دور مذاکره برگزار کرده‌اند که هدف آن، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین ثبات این کشور از طرف طالبان بوده است.

خبرگزاری رویترز قبلا نیز گزارش داده بود مذاکرات در دو زمینه پیشرفت‌هایی داشته است؛ درباره خواست طالبان از آمریکا و نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان و درخواست واشینگتن از طالبان برای دادن تضمین به اینکه افغانستان به پایگاه حملات نظامی تبدیل نخواهد شد.

با این حال، شبه‌نظامیان طالبان در حال حاضر مذاکره با دولت افغانستان که آن را «دست‌نشانده دولت‌های غربی و عروسک خیمه شب بازی» می‌خوانند؛ رد می‌کنند.

به غیر از روسیه، قطر و آمریکا، ایران نیز تایید کرده که «زمانی» مذاکراتی را طالبان داشته است.

البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه هفته گذشته در همایشی در نیویورک با تایید مذاکرات قبلی تهران با طالبان، مذاکرات فعلی آمریکا با این گروه را «کاملا اشتباه» خواند و از آن انتقاد کرد.

او گفت که جمهوری اسلامی نیز گفت‌وگوهایی را با طالبان آغاز کرد، اما اصرار آمریکا برای دستیابی به توافق با این گروه «به طور جدی اشتباه» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها منکر هرگونه مذاکره و ارتباط با طالبان یا حضور اعضای این گروه در خاک ایران بودند اما علاوه بر گزارش‌های متعدد بین‌المللی، چهار سال پیش سفر دست‌کم سه هیئت از گروه طالبان به ایران، برای مذاکره و همچنین حضور در نشست «بیداری اسلامی» تایید شد.

محمدجواد ظریف گفت: «اولین فردی بودم که گفتم هیچ طرح صلحی برای افغانستان نمی‌تواند طالبان را نادیده بگیرد».

وزیر امور خارجه ایران توضیح بیشتری نداد و تنها گفت که آمریکا نباید سایر گروه‌ها را در آینده افغانستان نادیده بگیرد و دولت این کشور را «غریبه بداند».

این در شرایطی است که دولت اشرف غنی از مذاکرات آمریکا با طالبان حمایت کرده است و نشست لوئی جرگه نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز، رادیو آزادی و منابع خبری/د.خ.ر.ب
XS
SM
MD
LG