لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

حضور یک زن در بین مهاجمان حمله به مجلس تکذیب شد


تصویری از ویدیوی منتشرشده از سوی مهاجمان حملات خونبار تهران که گفته می‌شود دست زنانه فیلمبردار است
تصویری از ویدیوی منتشرشده از سوی مهاجمان حملات خونبار تهران که گفته می‌شود دست زنانه فیلمبردار است

رئیس و یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس ایران در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای، فرضیه حضور یک زن در بین مهاجمان حملات خونبار چهارشنبه گذشته به مجلس شورای اسلامی را رد کردند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: «با کارهای کارشناسی که انجام شده مشخص شد، هیچ نشانه‌ای برای حضور فرد چهارم تروریست در این عملیات وجود ندارد.»

او تاکید کرد که این موضوع «نظر کارشناسان امنیتی است.»

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و از اعضای فراکسیون امید مجلس، نیز در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: در روزهای آینده «گزارشی کامل» از جزئیات حملات روز چهارشنبه تهران منتشر می‌شود.

رحیمی همچنین درباره زنی که دستش در ویدئوی منتشر شده از سوی مهاجمان دیده می‌شود، تاکید کرد: «هنوز جزئیاتی در این رابطه عنوان نشده است.»

مهاجمان به ساختمان دفاتر نمایندگان در کنار ساختمان اصلی مجلس شورای اسلامی همان روز چهارشنبه و در حین انجام این حملات خونبار، ویدئویی از تیراندازی خود در دفتر یکی از نمایندگان به سوی مسئول دفتر یک نماینده منتشر کردند که مهاجم جملاتی را به زبان عربی بیان می‌کند.

این ویدئوی کوتاه زمانی پس از انتشار به موضوع زبان‌شناسان و صاحب‌نظران زبان عربی بدل شد که برخی لهجه عربی مهاجم را منتسب به عربی کشورهای آفریقایی در شمال یا غرب آفریقا می دانستند و گروهی دیگر به دلیل به کارگرفته شدن کلمات کتابی و غیرمحاوره‌ای از سوی گوینده حدس می‌زدند که مهاجم فردی غیرعرب است.

اما حاشیه‌های آن ویدئو حتی پس از رمزگشایی از هویت مهاجمان و ترجمه جملات نیز ادامه یافت، در روزهای اخیر شماری از کاربران شبکه های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها با تحلیل ثانیه به ثانیه این ویدئو، از به تصویر کشیده شدن دستی زنانه ملبس به پوششی سبز رنگ خبر دادند و احتمال دادند که دست فیلمبردار است.

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت‌گوی خود با ایلنا، با اشاره به جلسه غیرعلنی روز دوشنبه گفت: «گزارش متقنی درباره جزئیات این حمله تروریستی ارائه نشد ولی این جزئیات در روزهای آینده مطرح خواهد شد.»

به گفته این نماینده تهران، «این‌که تروریست‌ها از کجا به مجلس دسترسی پیدا کردند، از محل و مسیری که وارد تهران شدند، درباره آدرس و جزئیات مربوط به منزلی که پیش از عملیات در آن اسکان داشتند، وسیله نقلیه‌ای که آن‌ها را تا محل پارلمان و حرم امام رسانده، پوشش عملیاتی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده و همچنین ارزیابی حادثه توسط حامیان داعش، مجموعه‌هایی است که سرنخ‌های آن درحال بازرسی است و به این دلیل هنوز تصویر روشنی برای نمایندگان مجلس روشن نیست.»

روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه ۹۶، پنج مهاجم همزمان به آرامگاه آیت‌الله خمینی و ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران حمله کردند و در جریان این حملات ۱۷ تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

گروه حکومت اسلامی، داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت، اما شماری از مسئولان و فرماندهان نظامی در ایران تلویحی یا به صراحت، از نقش عربستان سعودی در این حملات گفتند. عربستان سعودی این اتهامات را رد کرده است.

در روزهای پس از حملات خونبار تهران، ده‌ها تن به اتهام وابستگی به گروه‌های وهابی و تکفیری یا دست داشتن با داعش در استان‌ها و شهرهای واقع در غرب، شمال غربی و جنوب ایران بازداشت یا در حین عملیات نیروهای امنیتی، انتظامی، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG