لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

کرمان موتور و عرضه کلاغ به جای قناری


مجله خودرو: شرکت کرمان موتور شروع به عرضه یک خودرو چینی درجه دو در ایران با نام جک اس۵ کرده است که با قیمتی حدود یک میلیارد تومان، قیمتی نزدیک به یک خودرو ژاپنی تویوتا را در کلاس خود، در بازار جهانی دارد.

خودرو چینی جدید با قیمت عجیب به ایران آمد

جک اس۵ جدید، محصول جدید کرمان موتور است که اخیراً به تعداد محدود وارد بازار ایران شده است. این شرکت خودروساز در ایران با وجود سابقه ۳۰ ساله، تنها این خودروها را در ایران مونتاژ می‌کند.

نسخه جدید این خودرو چینی نسبت به گذشته تغییرات خاصی نداشته و سازنده در آن از پیشرانه توربو مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت استفاده کرده است. برخی کارشناسان احتمال می‌دهند با توجه به کیفیت بنزین ایران، در آینده جک اس‌۵ جدید با مشکل مواجه خواهد شد.

این خودرو مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۷۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر است. این موتور به سامانه تزریق مستقیم سوخت مجهز است. نیروی موتور توسط جعبه دنده شش سرعته خودکار دوکلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. از تجهیزات آن می‌توان به سان‌روف، صندلی برقی راننده، کی لس، کروز کنترل، چهار کیسه هوا و سنسور باران اشاره کرد.

با وجود بی نام و نشان بودن این برند در بازار جهانی، این خودرو حدود دو برابر قیمت آن در چین در ایران فروخته می‌شود و قیمت آن هم قیمت یک شاسی‌بلند سایز متوسط تویوتا در بازار جهانی است.

قیمت این خودرو توسط برخی رسانه‌های خودرویی در ایران حدود یک میلیارد تومان عنوان شده است.

اولین مجوز خودروهای خودران

شرکت مرسدس بنز موفق شد به عنوان اولین شرکت در جهان مجوز استفاده از خودروهای خودران سطح سه را به دست آورد.

در برخی مسیرها که امن تشخیص داده می‌شود، راننده می‌تواند دست خود را از روی فرمان بردارد؛ البته این امکان در زیر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت فعال است و بالای سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت راننده باید خود هدایت خودرو را برعهده بگیرد.

این مجوز فعلاً در حدود ۱۳ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های آلمان صادر شده است اما این شرکت سعی دارد این مجوز را در اتوبان‌های آمریکا هم اخذ کند.

این سیستم رانندگی خودران فعلاً روی مرسدس بنز اس کلاس و خودرو EQS برقی، قرار است استفاده شوند.

در زمانی که خودرو خود به حرکت مشغول است راننده می‌تواند به کارهایش برسد یا فیلم تماشا کند.

خودروهای خودران همچنان مسیر طولانی را برای همه‌گیر شدن در پیش دارند و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۵ تعدادی زیادی از خودروها با سیستم خودران سطح سه معرفی شوند. بیشترین سطح خودران سطح پنج است که در آن دیگر نیازی به راننده نیست.

هوندا و سه خودرو الکتریکی

خودروسازان ژاپنی تمایل کمتری نسبت به خودروهای الکتریکی دارند اما هوندا نسبت به شرکت‌های ژاپنی در زمینه خودروهای برقی کمی جلوتر است.

این شرکت به تازگی سه خودرو مفهومی را روی یک پلتفرم الکتریکی معرفی کرده است.

طراحی بدنه این خودروها مثلثی شکل است و گویا از وانت جدید تسلا در آنها الهام گرفته شده است. این خودروها به سطح خودران رانندگی سه مجهز شده‌اند که در برخی مسیرهای خارج شهر توانایی راندن بدون راننده با آنها وجود دارد.

لوکس کره‌ای رقیب مرسدس بنز

پس از شرکت لکسوس ژاپن زیر مجموعه تویوتا، مدتی است شرکت جنسیس برند لوکس هیوندایی کره هم در حال رقابت با محصولات لوکس آلمانی مخصوصا خودروهای مرسدس بنز با کیفیت مشابه اما با آبشن بیشتر و قیمت کمتر است.

جی ۹۰ نام لیموزین جدید کره‌ای است که در اصل رقیب اس کلاس مرسدس بنز محسوب می‌شود.

این شرکت در طراحی جلوی خودرو از یک جلو پنجره بزرگ استفاده کرده که دو چراغ باریک کشیده در طرفین به آن ابهت خاصی داده است.

این شرکت قصد دارد نسخه الکتریکی این خودرو را هم معرفی کند.

XS
SM
MD
LG