لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

نامه گروهی از دراویش گنابادی به سران سه قوه درباره حصر نورعلی تابنده


نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی،
نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی،

تعدادی از دراویش گنابادی با ثبت اظهارنامه‌ای خطاب به روسای سه قوه و تعدادی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی خواستار پاسخگویی درباره حصر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، شدند.

در قوانین ایران اظهارنامه برای اعلام رسمی موضوعی به یک فرد و یا مطالبه حق قانونی از او، قبل از تقدیم دادخواست استفاده می شود.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور، امضا کنندگان این اظهارنامه خطاب به روسای سه قوه و وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری اعلام کردند که اگر پاسخی از آنان دریافت نکنند، مراجعه به محل زندگی آقای تابنده و ملاقات با او را حق قانونی خود خواهند دانست.

این دراویش گنابادی از این مقامات جمهوری اسلامی خواستند که ظرف مدت یک هفته موضوع حصر آقای تابنده را « به صورت رسمی و با ذکر علت و مرجع تصمیم‌گیرنده، جهت پیگیری و طرح ایرادات و اعتراضات قانونی به مراجع ذیصلاح داخلی و بین‌المللی اعلام»کنند.

آنان با اشاره به تعدادی از اصول قانون اساسی از جمله اصل برائت تاکید کردند که در صورت دریافت نکردن پاسخی در اینباره، اصل را بر عدم هرگونه محدودیت برای آقای تابنده می گذارند و ملاقات با او را حق قانونی خود تلقی خواهند کرد.

از روزهای پایانی بهمن سال گذشته که درگیری‌هایی در خیابان پاسداران روی داد آقای تابنده در بازداشت خانگی ست.

در همین حال خانواده تعدادی از دراویش زندانی قصد داشتند روز جمعه بیستم مهرماه به مناسبت ۹۲ سالگی نورعلی تابنده، در منزلش در خیابان پاسداران تهران با او دیدار کنند اما مأموران امنیتی از ورود آنان جلوگیری کردند.

در جریان درگیری‌های بهمن‌ماه گذشته حدود پانصد تن از دراویش بازداشت شدند که بیش از ۳۵۰ نفر از آنها هنوز زندانی هستند و برای ده‌ها تن از آنان نیز حکم‌های زندان طولانی‌مدت صادر شده است.

شماری از منابع، از جمله دیدبان حقوق بشر، نیز گفته‌اند که هفتم شهریورماه مأموران امنیتی با یورش به گروهی از دراویش که در زندان فشافویه تهران دست به تحصن زده بودند، آنها را به شدت کتک زدند.

از آن تاریخ تعدادی از دراویش به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و از سرنوشت هشت تن از آنها به نام‌های رضا انتصاری، محمد شریفی‌مقدم، کسری نوری، مرتضی کنگرلو بیلچی، سینا انتصاری، مهدی اسکندری، امیر نوری و حسام معینی خبری در دست نیست.

محمدرضا ثلاث،یکی از دراویش گنابادی، از سوی دادگاه متهم شد که سه مأمور پلیس را با اتوبوس زیر گرفته و سرانجام ۲۸ خرداد اعدام شد.

زینب طاهری، وکیل آقای ثلاث، تاکید داشت که او بی‌گناه است؛ سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته بود اعدام او «عدالت را قربانی می‌کند».

پس از اجرای حکم اعدام محمد ثلاث، وکیل مدافع وی نیز پس از آنکه اعلام کرد قصد دارد «اسناد بی‌گناهی» موکلش را منتشر کند، بازداشت و پس از مدتی آزاد شد.

محمد راجی، یکی دیگر از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در وقایع خیابان پاسداران، در اسفند ماه سال پیش، چند روز پس از بازداشت، درگذشت. اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، می‌گویند او به علت جراجات ناشی از درگیری‌های خیابان پاسداران کشته شده است.

با استفاده از گزارش‌ وب‌سایت ‌مجذوبان نورو رادیو فردا؛ ا.م / خ
XS
SM
MD
LG