لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

کناره گيری داريوش مصطفوی از فدراسیون فوتبال


با کناره گيری داريوش مصطفوی از سمت دبيری فدراسيون فوتبال، کميته ويژه مديريت فوتبال ايران پس از سه هفته، بار ديگر تشکيل جلسه داد . نخستين تصميم گيری اين کميته گزينش مهدی محمد نبی به عنوان جانشين مصطفوی بود.

کميته ويژه فوتبال به رياست محسن صفايی فراهانی از سوی فدراسيون بين المللی فوتبال مسئولیت مديريت فوتبال ايران، تدوين اساسنامه مورد پذيرش فيفا و تشکيل مجمع عمومی برای گزينش مسئولان فدراسيون آينده را به عهده دارد تا محروميت فوتبال ايران به دليل دخالت دولت در امور مديريت فوتبال به طور کامل لغو شود.

اختلاف بين صفايی و هاشمی

اختلاف ميان سه عضو انتخابی فيفا و سه عضو نماينده سازمان تربيت بدنی در مورد نقش مديريتی کميته به تهديد صفايی فراهانی، محمد مهدی خبيری و حسن غفاری به استعفا منجر شد.

مساله مورد شکايت سه عضو ياد شده، تصميم گيری های داريوش مصطفوی به عنوان دبير فدراسيون بود، که کيومرث هاشمی به عنوان سرپرست فدراسيون و عضو کميته، به شدت از او حمايت می کردند .

مساله مورد شکايت سه عضو ياد شده، تصميم گيری های داريوش مصطفوی به عنوان دبير فدراسيون بود، که کيومرث هاشمی به عنوان سرپرست فدراسيون و عضو کميته، به شدت از او حمايت می کردند.


هاشمی در گفت و گو با رسانه های داخلی اصرار داشت که کميته بايد تنها به تدوين اساسنامه بپردازد و تا موعد مقرر، يازدهم فروردين ۱۳۸۶، مجمع عمومی را تشکيل دهد . امور اجرايی و مديريتی بايد از محموعه کميته گرفته شود .اما اصرار گروه معترض، به ويژه صفايی فراهانی سر انجام طيف هاشمی و سازمان تربيت بدنی را وا دار به تسليم کرد.


تغيير ناگهانی و تصميم گيری آنی

هاشمی هفته پيش اعلام کرده بود، که هيچ تغييری نبايد در فدراسيون فوتبال پديد بيايد، زيرا شخصيت افراد محترم است.


هاشمی هفته پيش اعلام کرده بود، که هيچ تغييری نبايد در فدراسيون فوتبال پديد بيايد، زيرا شخصيت افراد محترم است

روز شنبه روزنامه آينده نو در گفت و گوی کوتاهی با داريوش مصطفوی راجع به استعفای او پرسيده بود و دبير موقت فدراسيون مردود از سوی فيفا، پاسخ داده بود که به هيچ وجه خيال استعفا ندارد، مگر اين که تربيت بدنی او را کنار گذارد.


يک روز بعد مصطفوی با اعلام اين که می خواهد يکی از نامزدهای رياست فدراسيون در انتخابات مجمع عمومی باشد، استعفای خود را اعلام کرد . در همان روز استعفا جلسه کميته پس از وقفه ای طولانی تشکيل و محمد نبی به عنوان دبير معرفی شد . به گفته هاشمی او روز دوشنبه شانزده بهمن از سوی کميته ويژه به فيفا معرفی می شود.

هاشمی به خبرگزاری های ايسنا و فارس، انتخاب محمد نبی را به عنوان عضوی از بدنه فدراسيون اعلام کرد و صفايی فراهانی در گفت و گو با خبرگزاری مهر انتخاب جانشين را طبق تصميم اعضای کميته، عنوان نمود.

او بار ديگر با تاکيد به اين که هيچ يک از اعضای کميته نمی توانند در انتخابات آينده فدراسيون فوتبال شرکت کنند، خواهان همکاری همه برای عادی سازی شرايط بحرانی فوتبال از ديدگاه بين المللی شد.

ساعاتی پيش از تشکيل جلسه کميته ويژه، خبرگزاری ايسنا اعلام کرده بود، جانشين مصطفوی بدون دخالت کميته و از سوی تربيت بدنی انتخاب خواهد شد.

گفته ای از دل فدراسيون

در اين ميان خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، از قول يک مقام آگاه درفدراسيون، که نخواست نامش فاش شود، نوشت : « مصطفوی به دليل تحت فشار قرار گرفتن از سوی کميته انتقال فدراسيون فوتبال، از سمت خود استعفا کرد.»

با اين حال جناح سازمان تربيت بدنی هرگز به علنی شدن آن تن در نداد و حتی در بيان اين مطلب از دل فدراسيون فوتبال هم ايرنا يک مقام آگاه را بدون ذکر نام ياد کرده است.


صفايی فراهانی در يک گفت و گوی اختصاصی اعلام کرده است که خود در مورد تدوين اساسنامه در حال فعاليت است. اما برای هواخواهان پر تعداد و نگران فوتبال اين سوال همچنان پابرجاست که آيا در فاصله ای کمتر از دو ماه اين کميته می تواند بدور از تنشهای پشت سر گداشته شده به فعاليت ادامه دهد؟


XS
SM
MD
LG