لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

ایران: نامه صالحی به خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا صحت ندارد


در حالی که خبرگزاری رویترز از ارسال نامه‌ای از سوی علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مذاکره با آمریکا خبر داده، وزارت خارجه ایران می‌گوید این خبر صحت ندارد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۲ خردادماه به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که علی‌اکبر صالحی پنج ماه پیش در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آن شده بود که تهران با واشینگتن «مذاکره گسترده» داشته باشد.

به گفته این دو منبع که می‌گویند متن این نامه «دستنویس سه صفحه‌ای» را دیده‌اند، آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخی که برای آقای صالحی و سایر اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد ارسال کرد، گفته بود که به این مذاکرات خوشبین نیست، اما اگر دولت این رویه را دنبال کند، مخالفتی نخواهد کرد.

این خبر در حالی منتشر شده است که آیت‌الله خامنه‌ای اول فروردین‌ماه در مشهد گفته بود با مذاکره با ایالات متحده مخالفتی ندارد، گرچه نمی‌تواند به آن خوش‌بین هم باشد. آقای خامنه‌ای آن زمان با تعیین شرایطی ضمنی برای دولت آمریکا تاکید کرد که این کشور باید «حق» ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسد و «دست از دشمنی بردارد».

حال اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید نامه‌ای در خصوص مذاکره با آمریکا از سوی علی‌اکبر صالحی به آقای خامنه‌ای نوشته نشده است.

عباس‌عراقچی روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، اظهارات رویترز را «ادعاهای بی‌اساس» خواند که به گفته وی «هر از گاهی از سوی غربی‌ها برای انحراف افکار عمومی مطرح می‌شود».

عده ای از روی ساده لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می شوند.
آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
خبرگزاری رویترز در گزارش خود ضمن تأکید بر ارسال این نامه، این اقدام آقای صالحی را «شجاعانه» توصیف کرده است که به گفته این خبرگزاری به منزله «دور زدن» محمود احمدی‌نژاد است.

یکی از افرادی که به گفته این خبرگزاری آقای صالحی را می‌شناسد و متن نامه را نیز مشاهده کرده، گفته است:
به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم اما مخالفتی هم ندارم.
آیت‌الله خامنه‌ای- ۱ فروردین ۱۳۹۲
«صالحی موقعیت شغلی خود را به خطر انداخت... اما او می‌گفت این نامه در تاریخ ماندگار خواهد شد.»

این گزارش و تکذیبیه وزارت خارجه ایران در حالی منتشر شده است که در سال‌های گذشته، بارها مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی در مورد امکان مذاکره با آمریکا اظهار نظر کرده‌ و گاه سخنان متناقضی را مطرح کرده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور آقای خامنه‌ای انقلاب در امور بین‌المل مردادماه ۱۳۸۹ اگرچه تأکید کرد که ایران اعتمادی به آمریکا ندارد، افزود: «با این‌حال ایران هیچ‌گاه مذاکره را رد نکرده و این اختصاص به آمریکا ندارد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که شهریورماه همان سال مذاکره با آمریکا را در شرایط آن زمان «اشتباه» خوانده بود، بهمن‌ماه ۱۳۹۱ اعلام کرد که مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست.

احمدی‌نژاد خطاب به آمریکا: اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌و‌گو می‌کنم- ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
احمدی‌نژاد خطاب به آمریکا: اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌و‌گو می‌کنم- ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
همان‌‌ زمان به دنبال اعلام آمادگی آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران، علی‌اکبر صالحی گفت که جمهوری اسلامی این پیشنهاد را «با دید مثبت بررسی می‌کند».

با این‌حال پس از آن‌که ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ آقای خامنه‌ای گفت که «عده‌ای از روی ساده‌لوحی یا غرض از پیشنهاد مذاکره با آمریکا خوشحال می‌شوند»، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مذاکره ایران با آمریکا موضوعیت ندارد.

اما از دیگر سو، محمود احمدی‌نژاد ۲۲ بهمن‌ماه در مورد مذاکره با آمریکا، خطاب به واشینگتن گفت: «شما اسلحه را از روی ملت ایران کنار بکشید، من خودم با شما گفت‌و‌گو می‌کنم.»

۱۱ اسفندماه ۱۳۹۱ بار دیگر علی‌اکبر صالحی اعلام کرد که به مذاکره با آمریکا امیدوار است و تأکید کرد که «آمادگی آمریکایی‌ها برای گفت‌و‌گو با گذشته فرق دارد و شرایط نیز عوض شده است»، هرچند، ۱۵ اسفندماه رامین مهمانپرست نیز دوباره تأکید کرد که جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکا «هیچ بحثی در دستور کار خود ندارد».

با این‌حال رهبر جمهوری اسلامی اول فروردین‌ماه گفت مخالفتی برای مذاکره با آمریکا ندارد و افزود که آمریکا در رابطه با ایران باید «راه عاقلانه» را در پیش بگیرد و «راه عاقلانه» به گفته رهبر جمهوری اسلامی این است که دست از دشمنی با ایران بردارد.
XS
SM
MD
LG