لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

۱۶۰ استاد دانشگاه به روحانی: اصلاحات در رشته علوم سیاسی بازنگری شود


بیش از ۱۶۰ استاد دانشگاه‌ از سراسر ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهوری، خواستار بازنگری در فرآیند تدوین و تصویب سر فصل‌ها و عنوان‌های رشته علوم سیاسی شدند.

وب سایت خبری کلمه٬ نزدیک به میرحسین موسوی٬ روز پنجشنبه پنجم تیرماه گزارش داد که این اساتید در نامه خود به حسن روحانی آورده‌اند: «آنچه به نام اصلاح عناوین و سرفصل‌های رشته علوم سیاسی انجام می‌شود، با کمترین مشارکت و تایید اعضای هیات علمی گروه‌های علوم سیاسی و نهادهای مرجع و معتبر حوزه علم سیاست بوده و از آسیب‌ها، تنگناها، نواقص و خلاء‌های جدی برخوردار است.»

در این نامه هشدار داده شده که چشم‌انداز فعلی فرآیند تصویب سرفصل‌ها و عناوین علوم انسانی، جز وارد کردن آسیب‌های جبران ناپذیر بر رشته علوم سیاسی نخواهد بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی اندکی پس از ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری انجام شد، با ابراز نگرانى از تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانى در رشته‌هاى علوم انسانى گفت که آموزش علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترويج ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد.

به دنبال این موضع‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای، بسیاری از مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به گسترش علوم انسانی در کشور اعلام خطر کردند.

در همین خصوص از جمله آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ یکی از مدیران وقت وزارت علوم از توقف صدور مجوز برای ۱۲ رشته علوم انسانی به دلیل «عدم هماهنگی با مبانی دینی» اسلام خبر داد.

بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز رییس پژوهشگاه علوم انسانی با اعلام بررسی ۳۸ رشته دوره کارشناسی از تمرکز جدی «بخش‌های مسئول» در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داد.

در نامه اخیر اساتید دانشگاه به حسن روحانی به سخنان رییس جمهوری در آیین تجلیل از اعضای نمونه هیات علمی دانشگاه‌های کشور اشاره شده و آمده است که حسن روحانی در این مراسم بر دوری از افراط و تفریط و تحجر تاکید کرده و خواستار مشارکت اساتید دانشگاه در «کارآمدی٬ بومی٬ اسلامی و کاربردی‌سازی» همه علوم٬ از جمله علوم انسانی شده است.

این اساتید در پایان آورده‌اند: «تقاضا داریم ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با توقف موقت یک ساله اجرای آن (اصلاح عناوین و سرفصل‌های رشته علوم سیاسی)٬ زمینه مشارکت گروه‌های علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مراجع معتبر علمی این حوزه در امر بازنگری عناوین و سرفصل‌های دروس رشته علوم سیاسی فراهم گردد.»

XS
SM
MD
LG