لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

عربستان سعودی: عراق به خواسته‌های مشروع مردم خود عمل کند


سعود الفیصل٬ وزیر خارجه عربستان سعودی
سعود الفیصل٬ وزیر خارجه عربستان سعودی
به گزارش خبرگزاری رویترز، سعود الفیصل٬ وزیر خارجه عربستان سعودی٬ روز چهارشنبه، ۲۸ خردادماه، در شهر جده گفت که «وضعیت خطرناکی» که در عراق پیش آمده٬ نشانه‌هایی از «جنگ داخلی» را با خود دارد و نسبت به عواقب آن در منطقه هشدار داد.

وی از عراق خواست تا به دور از «مداخله خارجی» و «دستورالعمل‌های دیکته شده از بیرون»٬ به خواسته‌های مشروع مردم پاسخ داده و آشتی ملی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اگرچه عربستان سعودی کشور خاصی را به دخالت در امور عراق متهم نکرد٬ اشاره‌اش به ایران بود که همواره از حامیان حکومت شیعه در عراق و سوریه بوده است.

این اظهارات در حالی از سوی عربستان ابراز شده است که حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬در همین روز هشدار داد که ایران برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در عراق «از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد».

در عین حال وب‌سایتی نیز برای ثبت‌نام داوطلبان مبارزه با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام»٬ داعش٬ در ایران راه‌اندازی شده است که طبق گزارش‌ها بیش از پنج هزار تن در آن نام‌نویسی کرده‌اند.

با این‌ حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود که با هر گونه دخالت نظامی خارجی در عراق مخالف است.

روز چهارشنبه، ۲۸ خردادماه، نیز حسن فیروز آبادی٬ رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، تاکید کرد که «به هیچ‌ وجه نیرویی از ایران به عراق اعزام نمی‌شود».

وی همچنین افزود: «همکاری ایران و آمریکا در عراق هرگز اتفاق نمی‌افتد و معنی ندارد.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ۲۶ خردادماه در وین ایران و آمریکا «بسیار مختصر» درباره عراق و داعش گفت‌و‌گو کرده‌اند. وزیر خارجه ایران نیز گفته است که در وین به موضوع عراق «اشاراتی» شده است.

جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ پیشتر گفته بود که واشینگتن آماده است با ایران درباره عراق مذاکره کند.

سناتور لیندسی گراهام از این مذاکره استقبال کرده و سناتور جان مک کین با آن به شدت مخالفت کرده است.

در همن راستا جان بینر٬ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز چهارشنبه گفت که به نظر او آمریکا به هیچ‌ وجه نباید برای مبارزه با داعش با ایران وارد گفت‌و‌گو شود و تاکید کرد که ایران همچنان از حامیان تروریسم در «سوریه٬ لبنان و اسرائیل» است.

درخواست عراق برای حمله هوایی آمریکا علیه داعش

تنش‌ها در عراق همچنان ادامه دارد و در همین راستا وزیر خارجه این کشور از آمریکا خواسته است تا حملات هوایی‌ای را علیه شبه‌نظامیان داعش ترتیب دهد.

هوشیار زیباری روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این درخواست در چارچوب توافق امنیتی دوجانبه میان عراق و آمریکا صورت گرفته است.

آمریکا هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده است٬ اما روز چهارشنبه برخی از رهبران کنگره با باراک اوباما٬ رئیس جمهور این کشور٬ دیدار و درباره عراق گفت‌و‌گو کردند.

ایالات متحده تا این لحظه اعلام کرده است که به منظور محافظت از سفارتخانه خود در بغداد٬ حدود ۳۰۰ سرباز به عراق و کشورهای اطراف آن اعزام می‌کند.

درگیری میان نیروهای ارتش عراق و داعش همچنان ادامه دارد.

ارتش عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که موفق شده است نیروهای داعش را از بیجی٬ شهری که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق در آن واقع است٬ عقب براند.
XS
SM
MD
LG