لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

ایران: سانتریفوژهای پیشرفته ما خیلی بیش از ۱۸۰ ماشین است


فریدون عباسی در دفتر آژانس اتمی در وین، شهریور ۹۱
فریدون عباسی در دفتر آژانس اتمی در وین، شهریور ۹۱
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به جزئیات منتشرشده از گزارش محرمانه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است شمار سانتریفوژهای پیشرفته ایران «خیلی بیش از ۱۸۰ ماشین است». او همچنین گزارش‌ها درباره تعطیلی رآکتور بوشهر را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، فریدون عباسی روز شنبه ۵ اسفند در حاشیه همایش مدیران صنعت هسته‌ای ایران، از انتشار این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و گفته است انتشار این گزارش «به دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس» بوده است.

آقای عباسی درباره بخشی از این گزارش منتشرشده که حکایت از نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز بود، گفته است: «نسل پیشرفته سانتریفوژها ۱۸۰ ماشین نیست، خیلی بیش‌تر از این‌هاست و به تدریج نصب می‌شوند.»

پیش از این در روز پنج‌شنبه سوم اسفندماه خبرگزاری‌های غربی بخش‌هایی از «گزارش محرمانه» آژانس را منتشر کردند که در آن گفته می‌شود ایران در حال نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است و تاکنون ۱۸۰ سانتریفوژ معروف به آی‌آر-۲ ام و محفظه‌های خالی سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز نصب شده‌اند.

طبق این گزارش، اگر این تجهیزات موفق عمل کنند می‌توانند به ایران امکان دهند به شکل قابل‌توجهی ذخیره اورانیوم خود را افزایش دهد. تهران می‌گوید قصدش از غنی‌سازی اورانیوم، صرفا تولید انرژی و برنامه‌های صلح‌آمیز است اما غربی‌ها ایران را متهم به تلاش برای رسیدن به بمب می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آژانس اتمی آمده است که به نظر می رسد ايران در مسير احداث يک راکتور تحقيقاتی ديگر پيشرفت زيادی کرده است.

کارشناسان غربی معتقدند که اگر ايران تصميم به توليد سلاح هسته ای بگيرد اين راکتور می تواند راه دومی برای توليد مواد هسته ای مورد نياز برای چنين تسليحاتی باشد.

خبرگزاری رويترز به نقل از اين گزارش محرمانه آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه سوم اسفندماه در اختیار کشورهای عضو این نهاد قرار گرفت، نوشته است ایران تقریبا احداث یک مدار خنک‌کننده و مدیریت‌کننده در رآکتور آب‌سنگین در نزدیکی اراک را تمام کرده است.

تحلیلگران هسته‌ای به رویترز گفته‌اند که این نوع رآکتور می‌تواند پلوتونیوم لازم برای تسلیحات اتمی را تامین کند و برای این کار لازم است سوخت مصرف‌شده آن بازیابی شود.

ایران می‌گوید فعالیت هسته‌ای‌اش صرفا مقاصد صلح‌آمیز دارد و طبق گزارش آژانس، تهران می‌گوید «فعالیت بازیابی سوخت هسته‌ای ندارد».

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره این بخش از گزارش گفته است: «روندی که ما در راکتور اراک طی می‌کنیم طبق برنامه است و امیدواریم کسی از این روند تحریک نشود.»

دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است پس از وقفه‌ای طولانی هفته آینده روز ۸ اسفند (۲۶ فوریه) در قزاقستان برگزار شود و انتشار این گزارش‌ها می‌تواند بر این مذاکرات اثر بگذارد. سه دور مذاکرات قبلی در استانبول، بغداد و مسکو از دید هر دو طرف نتیجه‌ای نداشته است.

تهران در سال‌های گذشته به انتشار گزارش‌های محرمانه آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعتراض کرده است و حتی گفته است ترور چهره‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، بر اساس اطلاعاتی صورت گرفته است که این ارگان سازمان ملل در جریان آن بوده است.

فریدون عباسی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران، خود یکی از افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بوده است که به گزارش منابع خبری ایران، هدف ترور قرار گرفته اما جان سالم به در برده است.

آقای عباسی همچنین گزارش‌ها را درباره خاموش‌شدن نیروگاه هسته‌ای بوشهر رد کرده و گفته است: «از زمان راه‌اندازی در شهریور ۹۰ که شاهد راه‌اندازی مقدماتی بودیم به دفعات مختلف نیروگاه وارد شبکه شده و برق تولید کرده است. ما حتما باید آزمایش‌های مربوط به تست اجزای مختلف راکتور را به درستی انجام دهیم.»

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران «بیشتر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور بوشهر در دوران آزمایش‌ها مشاهده شد، مربوط به بحث‌های غیرهسته‌ای است یعنی در توربین و ژنراتور.»

آقای عباسی گفته است: «لازم نیست راکتور در تمام روزهای ماه فعال باشد. ما بر اساس نیاز به برق، راکتور را فعال می‌کنیم تا به این شکل در مصرف سوخت صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم.»
XS
SM
MD
LG