لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

«افزایش ۷۳ درصدی» واردات نفت آسیا از ایران در ماه سپتامبر


چهار خریدار عمده آسیایی نفت ایران، واردات از ایران را در ماه سپتامبر امسال نسبت به سپتامبر سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش دادند.

ایران پس از رفع تحریم‌ها در ژانویه امسال، در حال بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود در بازار نفت است.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۱۰ آبان ماه گزارش داد که طبق آمار دولتی و اطلاعات کشتیرانی، چهار واردکننده بزرگ نفت ایران در آسیا، یعنی چین، ژاپن، هند، و کره جنوبی، در ماه سپتامبر در مجموع حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کردند.

این میزان واردات از رکورد بالاترین مقدار واردات در ۵ سال و نیم گذشته که مربوط به ماه اوت بود کمتر است.

اما واردات نفت احتمالاً در ماه اکتبر افزایش یافته است. طبق گفته یک منبع آگاه از برنامه حمل نفت ایران، خریداران آسیایی روزانه ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری، و ۱ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه در ماه سپتامبر، از ایران وارد کردند.

پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران در حال تلاش برای افزایش تولید و صادرات به سطوح پیش از تحریم‌هاست که در اوایل سال ۲۰۱۲ اعمال شده بود.

روز دوشنبه، وزارت بازرگانی ژاپن آمار رسمی مربوط به ماه سپتامبر را منتشر کرد که طبق آن این کشور روزانه ۳۱۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

واردات هند از ایران نسبت به سال گذشته دو برابر شد و به ۵۵۲ هزار بشکه در روز رسید، اما نسبت به واردات در ماه اوت که بیشترین مقدار در ۱۵ سال گذشته بود و به ۵۷۵ هزار و ۹۰۰ بشکه رسید، در سطح پایین‌تری قرار دارد.

واردات کره جنوبی نیز تقریباً دو برابر شد، در حالی‌که واردات چین حدود ۱۸ درصد رشد داشت.

دربارهٔ ۹ ماه اول سال، بر پایه گزارش رویترز، چین روزانه ۶۰۱ هزار و ۳۳۰ بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷٫۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هند ۴۱۱ هزار و ۹۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹۰٫۵ درصدی نشان می‌دهد. واردات ژاپن به ۲۲۶ هزار و ۶۹۱ بشکه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۱٫۸ درصدی نشان می‌دهد.

کره جنوبی نیز ۲۸۴ هزار و ۶۹۷ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که نسبت به سال گذشته ۱۳۱٫۱ درصد رشد داشت. در مجموع، واردات این چهار کشور در مدت یاد شده امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲٫۴ درصد افزایش داشت.

رویترز در گزارشی که روز ۲۷ اکتبر منتشر شد پیش‌بینی کرد که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر ۵ درصد کاهش خواهد یافت و به پایین‌ترین حجم در ۴ ماه اخیر خواهد رسید.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه از آمارهای نفت‌کش نوشت که صادرات نفت ایران به طور معمول هر ساله در حوالی ماه اکتبر یا نوامبر به کمترین حد می‌رسد که عمدتاً به دلیل فرارسیدن فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها در اروپا است. با این وجود، ماه بعد، صادرات به آسیا به نظر می‌رسد در مقدار بالاتری تثبیت شود زیرا خرید نفت ایران به وسیله چین نسبت به ماه اکتبر افزایش می‌یابد.

طبق داده‌های نفت‌کش، فروش نفت ایران، به جز میعانات فوق سبک، در ماه نوامبر به ۱ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که برای دو ماه پیاپی نسبت به فروش ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG