لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

استعفای وزیر دفاع آلمان به دلیل «سرقت علمی» در رساله دکترای خود


کارل-تئودور تْسو گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان
کارل-تئودور تْسو گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان
وزیر دفاع آلمان روز سه‌شنبه و در پی ادامه اتهام‌ها در مورد اینکه وی در رساله دکترای خود سرقت علمی انجام داده‌است استعفا کردند.

کارل-تئودور تْسو گوتنبرگ ۳۹ ساله، که از اکتبر ۲۰۰۹ وزیر دفاع آلمان بود پیش از این در نظرسنجی‌ها به عنوان محبوب‌ترین سیاست‌مدار آلمان به‌شمار می‌آمد. وی هم‌چنین از وزرای محبوب آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بود و خانم مرکل گفت که استعفای «تسو گوتنبرگ» را «با دل‌شکستگی» پذیرفته‌است.

تسو گوتنبرگ، اذعان کرده‌است که در رساله دکترای خود متن‌هایی را بدون ذکر منبع از متون دیگر کپی کرده‌است ولی می‌گوید که این کار «از روی عمد» نبوده‌است. وی به خاطر این کار، این هفته مدرک دکترای خود را نیز از دست داد.

وی روز سه‌شنبه گفت که تصمیمش برای استعفا «تنها به خاطر اشتباه در رساله دکترا نبوده» بلکه تمرکز مداوم افکار عمومی بر این مسئله باعث شده‌بود تا وی نتواند به وظایف خود به خصوص در مورد نظارت بر امور نیروهای نظامی آلمان در افغانستان به خوبی رسیدگی کند.

وزیر پیشین دفاع آلمان به هنگان اعلام خبر استعفای خود افزود: «مانند دیگران، من هم باید مسئولیت ضعف‌ها و اشتباهات خود را به عهده بگیرم. باید با خوش‌حالی به مخالفانم بگویم که من به عنوان وزیر دفاع از خود، منصوب نشدم بلکه سِمت من وزیر دفاع بود.»

تسو گوتنبرگ، از حزب محافظه‌کار سوسیال‌مسیحی آلمان، دو هفته پیش با مطرح شدن اتهام‌ها در مورد دستبرد علمی، این اتهام را «مضحک» نامیده‌بود.

آنگلا مرکل که در دو هفته اخیر از وزیر دفاع خود حمایت زیادی کرده‌بود از شنیدن خبر استعفای وی ابراز شگفتی کرد.

تحلیلگران می‌گویند که جایگزین کردن «کارل-تئودور تسو گوتنبرگ» برای خانم مرکل آسان نخواهد بود زیرا حزب محافظه‌کار سوسیال‌مسیحی بر نگه داشتن وزارت دفاع در دست خود اصرار دارند. استعفای تسو گوتنبرگ به احتمال زیاد به تغییرات زیادی در آرایش قوا در کابینه وزرای آلمان خواهد انجامید.

این دومین استعفا در هفته‌های اخیر توسط هم‌پیمانان آنگلا مرکل است. در هفته‌های اخیر، اَکسل وبر، رئیس بانک فدرال آلمان، که به عنوان کاندیدای ارشد برای رسیدن به ریاست بانک مرکزی اروپا مطرح بود از کار کناره گرفت.
XS
SM
MD
LG