لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

«ايران به جای پول نفت دکل حفاری از چين می‌خرد»


ايران قصد دارد به جای پول نفت صادراتی خود به چين، دکل‌های حفاری نفت از اين کشور خريداری کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با مصوبه اخير مجلس نمايندگان آمريکا درباره تشديد تحريم نفتی و احتمال توقف کامل صادرات نفت ايران، تهران و پکن به توافق جديدی برای تسويه بخشی از بدهی‌های نفتی چين به ايران دست يافته‌اند.
بر اساس اين گزارش که شنبه ۱۲ مرداد منتشر شد، شرکت حفاری شمال اخيرا با استفاده از تسهيلات منابع صندوق توسعه ملی و درآمدهای ذخيره نفتی در اين صندوق، مجوزی از وزارت نفت به منظور امضای قرارداد خريد ۱۴ دستگاه دکل حفاری با سازندگان چينی به ارزش تقريبی ۸۰۰ ميليون تا يک ميليارد دلار امضا کرده است.
اميرعباس سلطانی نماينده بروجن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سايت مجلس، گفته است: «چين يکی از بزرگترين خريداران نفت ايران بوده اما در شرايط کنونی اين کشور در پرداخت بدهی‌های خود بابت خريد نفت با مشکلاتی مواجه شده، از اين رو واردات دکل‌های حفاری از چين، يکی از راه‌های پرداخت پول‌های نفت کشور عنوان شده است.»
مهر گزارش داده، با توافق ايران و چين برای واردات دکل‌های حفاری از اين کشور به جای پول نفت، «بزرگترين قرارداد ساخت دکل‌های حفاری بين وزارت نفت و سازندگان ايرانی به حالت تعليق درآمده است.»
اين قرارداد در تير ماه ۱۳۹۱ امضا شده و بر مبنای آن قرار بود کنسرسيومی از سازندگان ايرانی، مراحل طراحی و ساخت ۱۴ دستگاه دکل حفاری را انجام دهند.
اتحاديه اروپا،از ژوئیه سال گذشته، خريد نفت از ايران را به طور کامل قطع کرده و ايالات متحده آمريکا نیز در کنار این اتحادیه، تحريم‌های گسترده‌ای عليه بانک‌های ايرانی شرکت‌ها و دولت‌هايی که نفت خام ايران را خريداری کنند، وضع کرده است.
مجموعه اين اتفاقات باعث شده تا هم ميزان فروش نفت خام ايران به شدت کاهش پيدا کند و هم دريافت پول نفت فروخته شده، به دشواری ممکن باشد.
به همين علت، ايران ناچار شده در موارد متعدد، از دريافت پول نفت صادراتی خود صرف نظر کرده و به جای آن کالا وارد کشور کند.
اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی هم درباره واردات دکل‌های بی کيفيت و فاقد استاندارد از چين هشدار داده و گفته است: «نگاهی به بازار خريد و فروش دکل حفاری نشان می‌دهد نقش پررنگ واسطه‌ها موجب شده دکلی که درحال عادی ۱۲۰ ميليون دلار ارزش دارد، در شرايط مطلوب به خريداران ايرانی با قيمت‌های حدود ۱۴۰ ميليون دلار فروخته می‌شود و به مدد فعال‌تر شدن دلالان اين رقم تا حدود ۱۷۰ ميليون دلار هم افزايش يافته است.»
چند نفر از مسئولان انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران و نمايندگان مجلس نيز در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای، تاکيد کرده‌اند واردات دکل‌های حفاری از چين، به ورشکست شدن توليدکنندگان ايرانی منجر می‌شود.
با وجود اين مخالفت‌ها، سيدمسعود ميرکاظمی، وزير سابق نفت و رئيس کميسيون انرژی مجلس از حاميان واردات دکل حفاری از چين بوده و واردات اين نوع کالاها را دارای توجيه اقتصادی عنوان می‌کند.
آقای ميرکاظمی در گفتگو با سايت مجلس با اشاره به اينکه کشور در توليد دکل‌های حفاری در دريا با مشکلاتی مواجه است، گفته است: «دکل‌های حفاری وارداتی هم با کيفيت هستند و هم از طريق فاينانس در اختيار وزارت نفت قرار گرفتند.»
حسن روحانی، رئيس جمهور جديد ايران، در جريان تبليغات انتخاباتی خود گفته بود: «اگر توليد رونق يابد در بخش‌های مختلف هم بيکاری حل شده و هم عرضه کالا و صادرات زياد و واردات کم می‌شود و ناچار نمی‌شويم کالاهای بنجل چينی را از خارج وارد کنيم و برای کارگر چينی کار درست کنيم.»
XS
SM
MD
LG