لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

هشدار زاکانی به دستگاه‌های امنیتی: در حال تغییر ساختار فردو هستند


علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس
علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آیت‌الله علی خامنه‌ای، مرکز غنی‌سازی اورانیوم فردو را «خط قرمز» جمهوری اسلامی توصیف کرده، مدعی «تغییر ساختار» و «ساخت و سازهای بی‌اساس» در این مرکز شده است.

خبرگزاری فارس روز جمعه دهم مرداد نوشت که آقای زاکانی گفته‌است که «چند ماه» است «تغییر ساختار در سایت فردو و احداث ساخت و سازهای بی‌اساس»، به گفته او باعث «به مخاطره افتادن آینده این مرکز حیاتی» شده است.

علیرضا زاکانی از رهبران فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی است.

او در مطلب خود که در صفحه گوگل پلاس وی نیز درج شده نوشته‌است که «غیر ممکن بودن انهدام» مرکز فردو به علت ساخته شدن آن «۴۰ متر زیر زمین و ۹۰ متر در پوشش کوه» در کنار «محدود بودن درز اطلاعات» از آن به علت «دقت در چینش نیرو‌ها و تمهیدات لازم»، از دلایل «حساسیت زیاد» تعدادی از قدرت‌های جهانی به تاسیسات فردو است.

تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو که نام رسمی آن «مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدی» است، از مراکز اصلی فعالیت سانتریفیوژهای ایران به شمار می‌آید و اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آن در تولید می‌شد؛ اورانیومی که ایران و ۱+۵ توافق کرده‌اند ذخایر آن توسط جمهوری اسلامی اکسید و رقیق شود و به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به این تعهد خود عمل کرده است.

علیرضا زاکانی از «دستگاه‌های امنیتی» ایران خواسته «با تیزبینی تغییرات مربوطه» در مرکز فردو را رصد کنند تا به گفته او «آرزوی دشمن در داخل، بدون هزینه، بدست برخی از مسئولان سازمان انرژی اتمی محقق نشود.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواسته تا «ضمن بیان شفاف توافقات انجام گرفته، جواب روشن و آشکاری» را به آنچه «سخنان بی‌اساس و خطرناک» وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا خوانده، بدهند.

آقای زاکانی در نوشته خود به نقل از خانم شرمن، از توافق با ایران برای تعطیلی مرکز اتمی فردو خبر داده است.

این در حالی است که در خبرهای مربوط به اظهارات خانم شرمن که نماینده ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگوهای اتمی با جمهوری اسلامی است، چنین سخنانی دیده نمی‌شود.

با وجود این و به گزارش ایسنا، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و همتای ایرانی وندی شرمن نیز، روز پنجشنبه ۹ مرداد، هر گونه توافق درباره نیروگاه آب سنگین اراک و تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را تکذیب کرد.

آقای عراقچی گفت: «اصولا هنوز هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره از جمله درباره این دو سایت به دست نیامده و اختلافات هم‌چنان باقی است».

XS
SM
MD
LG